中国の立地環境と日韓自動車企業の立地選択

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タイトル別名
  • チュウゴク ノ リッチ カンキョウ ト ニッカン ジドウシャ キギョウ ノ リッチ センタク
  • The Location Environments of China and the Choice of Location by Japanese and South Korean Automobile TNCs in China

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抄録

1 はじめに : 中国の自動車産業は、2001年の中国のWTO加盟を契機に著しい成長を遂げた。2008年の中国の自動車生産台数は934.5万台に達し、中国は日本に次ぐ世界第2位の自動車生産大国となった。そのうち乗用車の生産台数は673.8万台で72%を占めている。近年世界で最も有望視されている中国の自動車市場は、欧米日韓の多国籍企業によるグローバル競争で熾烈を極めた状況にある。このような中で、中国進出において欧米より後発である日韓多国籍企業による中国国内市場の占有率は、2002年以降著しく上昇しつつある。……

Before China's entry into the WTO, the share of the automobile market in China was mainly occupied by European transnational corporations (TNCs); this setup preceded foreign direct investment (FDI) in China. After China's entry into the WTO, FDI by Japanese and South Korean automobile TNCs has been increasing rapidly and China recently became one of the most promising automobile markets in the world. This paper discusses the location environments for four regions in China because the location environments strongly affect the choice of location for Japanese and South Korean automobile TNCs. In addition, this paper conducted comparative studies to clarify the similarities and differences in the location choices, specially focusing on the Japanese and South Korean automobile component suppliers and automobile assemblers in China. The location choices of Japanese and South Korean component suppliers and automobile assemblers appear to be clearly different in terms of the division of work structure even if their joint entry into China exhibits almost the same configuration.

収録刊行物

  • 経営研究

    経営研究 60 (3), 63-84, 2009-11

    大阪市立大学経営学会

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