行動とエラー形式の特性に関する概念図的考察

書誌事項

タイトル別名
  • コウドウ ト エラー ケイシキ ノ トクセイ ニ カンスル ガイネンズテキ コウサツ
  • Illustrative Explanations of the Cognitive Behavior levels and Error types

この論文をさがす

抄録

application/pdf

学習で生じる誤りは、現象上同一のエラーであっても、発生要因となる認知情報処理のレベルが異なる場合がある。認知特性によって異なる形式で生じるエラーは、Rasmussenによって、知識ベース、ルールベース、スキルベースの3階層の行動モデルに基づいて説明されている。本研究では、情報の表象と認知のずれによって生じる環境との不適合に注目しながら、RasmussenおよびReasonの先行研究をはじめとするエラー生成プロセスに関する理論を認知情報処理の観点から整理し、認知制御レベルによって異なる知識や概念の情報処理プロセスを、概念図を用いて明らかにした。また、エラー現象の根底にある認知情報処理特性について検討を加えながら、3階層行動モデルの知識ベース、ルールベース、スキルベースの各認知制御レベルで要求される情報の表象のあり方と学習要素について理論的に検討した。

There are often the case that errors in learning occur in different cognitive levels in spite of the fact that they seem to be the same errors. The errors which occur in different cognitive process levels have been classified by Rasmussen into three levels as knowledge-based, rule-based, and skill-based errors. This paper tried to describe symbols of information and cognitive gaps based on Rasmussen's cognitive process model and Reason's error level by illustrating representational knowledge and concept patterns. Focusing on a claim of Rasmussen that errors should be resulted from gaps between the representation and cognition of information, this paper reviewed previous studies on error generating mechanisms, including those made by Rasmussen and Reason, and rendered illustrative explanation on varions errors evoked depending on hierarchical cognitive control levels. Furthermore, effective learning components for avoiding recurrence of errors were argued with reference to each cognitive control levels; knowledge-based, rule-based, and skill-based level.

紀要類

論文

1168408 bytes

収録刊行物

  • 教育情報学研究

    教育情報学研究 (5), 71-79, 2007-03

    東北大学大学院教育情報学研究部

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ