学生アンケート調査から見た東北大学における補習・補正教育問題

書誌事項

タイトル別名
  • ガクセイ アンケート チョウサ カラ ミタ トウホク ダイガク ニ オケル ホシュウ ホセイ キョウイク モンダイ
  • The Issue of Remedial Education at Tohoku University Observed from Student Questionnaire Survey

この論文をさがす

抄録

application/pdf

自然科学関係を中心に補習的教育支援やいわゆるリメディアル教育を真に望む学生数の客観的データを得ることが大学の教育戦略の視点の基本ステップである,東北大学全学生を対象とする恒例の第6回学生生活実態調査の学部生用に上記の問題に関する項目を加えた.調査の結果,単純集計であるが,高校での未履修科目の特別クラスの提供だけでなく,通常の大学の授業においても支援を望む学生が小さくない割合で存在していることが示された.

It is very basic step for the university educational strategy to have objective data of the number of students who truly desire the educational helps and

or so called the remedial classes especially of the natural science subjects. We added a few questions with respect to these issues of undergraduate students, to the regular 6th survey of the Tohoku University students' lives and activities. Preliminary results of the survey clearly show that not a few students are necessitated to take so called extra classes in relation to the high school courses they have not taken, as well as to desire the additional learning supports for the regular classes.

紀要類

論文

684091 bytes

収録刊行物

  • 教育情報学研究

    教育情報学研究 (4), 35-45, 2006-03

    東北大学大学院教育情報学研究部

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ