『公事根源』の一条兼良作について

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タイトル別名
  • クジ コンゲン ノ イチジョウ カネラ サク ニツイテ
  • A Review about Ichijo Kanera as the Author of "Kuji-Kongen"

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抄録

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従来『公事根源』は奥書から一条兼良の著作とされてきた。しかし奥書をもたない伝本も多いため、後人の作為とも受けとれ、これのみを根拠とするのは危険である。そこで奥書以外にも裏づけをとり、はたして『公事根源』が兼良の著作として妥当なのかどうかを検討したい。方法としては『公事根源』と、確実な兼良の著作および兼良存命時の史料との比較をおこなう。内容面で『公事根源』との共通が確認できれば兼良の著作となり、そうでなければ兼良の著作とはならないはずである。具体的には『江次第紗』と『看聞日記』を比較の材料としてとりあげる。 「四方拝」に関しては『年中行事歌合』の摂取と『天地瑞祥志』の参照という二点で、「白馬節会」に関しては『師光年中行事』からの誤った『礼記』の引用という点で『江次第紗』との一致が確認でき、ほぼ『公事根源』は兼良の著作と見なすことができる。また『看聞日記』には有職故実をとおした将軍義持と兼良の交渉が確認でき、これまで疑問視されてきた「後成恩寺関白兼良公、干時生年十九歳」の識語を裏づけられる可能性も出てきた。 『公事根源』は『年中行事歌合』の増補・追加で構成され、兼良の他の著作『尺素往来』や『花鳥余情』もそれぞれ『新札往来』『源氏物語提要』を基にしており、ここに先行の他書を母体とする兼良の著述方法が認められる。この著述方法については自説・他説の別にとらわれぬ、現代の学問とは異なる価値基準を見いだしうるかもしれず、あわせて問題提起しておきたい。

“Kuji。Kongen”is usually ascribed to lchijo Kanera from its colophon. But this colophon maybe artificial, because there are many manuscripts which do not include it, and it is unreliable to ascribe authorship to this. So we should find another basis for deciding whether“Kuji-Kongen” was written by Kanera. The methodology of this paper is to compase“Kuji-Kongen”with Kanera’s undisputed books and certain historical materia1. If we can find something in common between‘‘Kuji-Kongen”and the other texts“Kuji-Kongen”can be ascribed to Kanera. To put it concretely, this paper considers“Go-Shidai-Sho”and“Kanmon-Nikki”in comparison with“Kuji- Kongen .   By the comparison, concerning“Shiho-hai”, we can find some copies from“Nenchu-Gyqji- Utaawase”and making reference to“Tenchi-Zuishosi”, and concerning‘‘Aouma-no-Sechie”, we can丘nd a misquotation from“Raiki”, based on“Moromitsu-Nenchu-Gy()ji”, both in“Kuji- Kongen”and“Go-Shidai-Sho”, which suggests that“Kuji-Kongen”is Kanera’s work. In addition, the memorandum of“Kuji-Kongen”notes“Go-Joonji-Kanpaku, Kanera-Ko, Written when he was nineteen years old”has been consider6d unreliable fbr a long time 16卑aybe reliable, based on the dialogue between Ashikaga Ybshimochi-the fburth Shougun of Muromachi-BakufU-and Kanera concerning Aouma-no-Sechie in“Kanmon-Nikki”,、   “Kuji-Kongen”is essentially a supplement of“Nenchu-Gy()ji-Utaawase”. Kanera’s other works,“Sekiso-Orai”and“Kacho-Ybsei”, are similarly a supplement of“Genji-Monogatari-Teiyo” and“Shinsatsu-Orai”. We can find Kanera’s writing method, which was based on other books, and adding something from his works. There are some values of study different丘om today, such as making no distinction between one’s own view and another「s.

収録刊行物

  • 人文

    人文 (2), 53-66, 2004-03-25

    学習院大学人文科学研究所

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