日本語学習者の言語変種の使用率に影響する言語外的要因 : 「-レル」型可能表現を事例として
書誌事項
- タイトル別名
-
- Extra-linguistic determinants of linguistic variation frequencies of Japanese learners : the case of the 'ra-nuki' potential form (innovative potential forms)
- ニホンゴ ガクシュウシャ ノ ゲンゴ ヘンシュ ノ シヨウリツ ニ エイキョウ スル ゲンゴ ガイテキ ヨウイン : 「-レル 」 カタ カノウ ヒョウゲン オ ジレイ ト シテ
この論文をさがす
説明
本研究では、母語話者の話し言葉に急速に普及する言語変種の例として「-レル」型(ら抜き言葉)を取り上げ、日本語学習者を対象に、インフォーマルな場面での「-レル」型の使用率を調べ、比較を行った。日本語学習者の(1)日本語学習歴(3年未満/3年~5年/5年以上)、(2)日本滞在期間(滞在歴無し/1年未満/1年~3年/3年以上)、(3)母語(中国語/韓国語)、(4)学習環境(第二言語環境/外国語環境)、という4つの言語外的要因が使用率にどう影響するのか、要因分析を行い、「-レル」型を使用しやすい条件を明らかにすることが目的である。その結果は、次のようにまとめられる。(1)「-レル」型の使用率は、日本語母語話者>第二言語環境の日本語学習者>外国語環境の日本語学習者の順であった。(2)日本語学習者の日本滞在期間は「-レル」型の使用率にそれほど影響を与えていないが、日本語学習歴及び学習環境、母語が「-レル」型の使用率と深い関係にあることが明らかになった。(3)このうち、最も影響が大きいのは、日本語学習者の日本語学習歴という結果が得られた。日本語学習者の学習歴が長くなるにしたがって、「-レル」型を使うようになっていく傾向が読み取れた。(4)この結果は、「-レル」型のような言語変種の使用傾向は、日本語学習歴が長くなるにしたがって、母語話者に近づいていくことを示唆するものと思われる。
This study examines the case of 'ra-nuki' verbs (innovative potential forms) as an example of language variations spreading steadily in conversational speech among native Japanese speakers. A comparison of the rate of use of 'ra-nuki' verbs by Japanese learners (i.e. learners of Japanese as a second vs. foreign language) in informal situations is conducted. In addition, it is conducted to see how the following four extra-language factors influence the rate of use: 1) how long the Japanese learner has studied the language (3 years or less/3-5 years/5 years or more), 2) length of stay in Japan (none/less than 1 year/1-3 years/3 years or more), 3) native language (Chinese/Korean), and 4) learning environment (in the second language -- i.e. in Japanese/in a foreign language). The study then clarifies what language context facilitates the learning of 'ra-nuki' verbs. The usage rate of 'ra-nuki' verbs follow this sequence: native speakers >learners of Japanese as a second language >learners of Japanese as a foreign language. Lengths of learners' residence in Japan does not have a significant influence on\ their 'ra-nuki' usage rate, but the Japanese learner's length of learning the language, the language study environments, and the native languages are strongly related to the 'ra-nuki' form use. Generally, a long-time learner tended to use 'ra-nuki' forms more often, to gradually assimilate native speakers' performance.
収録刊行物
-
- 言語文化と日本語教育
-
言語文化と日本語教育 32 1-9, 2006-12-02
お茶の水女子大学日本言語文化学研究会
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050282677926822144
-
- NII論文ID
- 120002836394
-
- NII書誌ID
- AN10426480
-
- ISSN
- 09174206
-
- HANDLE
- 10083/50506
-
- NDL書誌ID
- 025114401
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles