高校歴史学習における地域素材の活用と学習活動との連関 : 秋田県下高等学校の実践報告を事例として「学習材」の観点から

書誌事項

タイトル別名
  • コウコウ レキシ ガクシュウ ニ オケル チイキ ソザイ ノ カツヨウ ト ガクシュウ カツドウ ト ノ レンカン アキタ ケンカ コウトウ ガッコウ ノ ジッセン ホウコク オ ジレイ ト シテ ガクシュウザイ ノ カンテン カラ
  • Using a Local Culture as a Learning Material for Senior High School History Classes : A Case in Akita Prefecture

この論文をさがす

抄録

本研究は,秋田県下の高等学校地歴科を主な対象に,教職10年目を迎えた各高校教員が自身の代表的実践として10年経験者研修の実施科目「学習指導とその実際 地歴・公民」で報告した事例を取り上げ,地域素材活用の現状と学習活動との連関を明らかにするものである.実践事例の分析に当っては,教える題材としての「教材」ではなく,生徒が学ぶ題材としての「学習材」の観点から地域素材の類型枠組を提示し,実践事例の整理・分析を行った.地域素材の類型枠組に関しては,まず大きく(1)資料的学習材,(2)臨場的学習材,(3)人的学習材に分類した.報告者は15名,実践報告類は29件であり,取り上げられた地域素材は資料的学習材が31件,臨場的学習材が10件であった.最も多かった資料的学習材の中では,文献資料が6件,遺物資料が8件で多くを占めていた.地域素材には,実際の場や実際の人物,そして実物などといった資料の一次性に迫ることが容易という特性がある.このことは,社会事象への本質的理解や事実究明への探究心を養おうとする社会科において極めて重要な特性である.地域素材は,ただ単に「歴史への関心を高めるとともに,主題を設定し追究する学習を充実する」ために活用されるものではなく,事実の本質的追究にこそ活用されるべきである.

The present paper is a report of an in-service teacher training course that was held at Akita University, 2004. The course, of which purpose was to examine how to put the MEXT Course of Study into practice, was offered to a group of teachers who had been teaching at high schools for over ten years. The focus of the session was placed on the use of materials incorporating various issues relating to the history of the area where the school was placed. The participants brought the materials they had developed for students, and presented them for subsequent discussion. During the course, a total of 15 teachers presented 29 cases. The materials presented, which would best be described as 'learning' materials rather than 'teaching' materials, were classified into three categories: (1) documents, (2) realia, and (3) personal. The largest number of materials reported were documents (31 cases), and the next largest was realia (ten cases). Amongst several types of documents were included six written documents and eight relics. One of the advantages of regional materials is that they serve as first-hand materials that provide students with direct or first-hand experiences. However, the value of this type of materials should not be restricted to helping students become interested in history by topic-oriented research, as recommended by the MEXT Guideline; but rather the materials ought to be used for helping students understand social phenomena by seeking for the fact, which is the core purpose of social studies.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ