ジオサイトにおける野外実習を通じた大学生の地層学習観の変化 : 男鹿半島・大潟ジオパークにおける小学校理科指導法実習の例

書誌事項

タイトル別名
  • ジオサイト ニ オケル ヤガイ ジッシュウ オ ツウジタ ダイガクセイ ノ チソウ ガクシュウカン ノ ヘンカ : オガ ハントウ ・ ダイガタ ジオパーク ニ オケル ショウガッコウ リカ シドウホウ ジッシュウ ノ レイ
  • The Change of the University Students' View of Instruction of Strata before and after an Open-air Lesson at Geosite : Case of Teaching Method Lesson on Science for Elementary School Students in Oga Peninsula- Ogata Geopark

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説明

秋田県男鹿半島・大潟ジオパーク、安田ジオサイトの更新世の地層が見られる露頭において、小学校教員養成課程の大学生を対象に地層観察指導の野外実習を行った。実習を行った本露頭では、泥層、砂層、礫層、広域火山灰層、亜炭層、貝類化石、断層、同斜構造、不整合ほかさまざまな地質事象がみられ、効率的に地層観察が行えた。ジオサイトでの地層観察では、特に初めて地層観察をする学生の「石や砂」の採集意欲が高かった。野外観察後は、ほとんどの学生が地層学習の際に露頭の保全に留意しようとし、小学生向けの地層の観察では採集活動を伴わない指導法を取ろうと考える学生が増えた可能性がある。今後の課題は、地層観察初心者や探究活動を指導しようとする学生の能力を、ジオパークをフィールドにしてどのように高めるかである。

The author conducted open-air lessons of method of geological observation for the students of elementary school teacher training course at Anden geosite in Oga peninsula-Ogata Geopark, Japan. At the site, many geoscience educational resources can observe; e.g. muds, sands, gravels, coal, widespread volcanic ashes, shell beds, faults, etc. When the students were at the site, they had strengthened motivation of collecting clastics from strata. After the open-air lesson, some students might apt to take instruction way without collecting any samples from view of conservation of precious outcrops. One of subjects is how the students deepened understanding of geology without collecting any samples in a geopark.

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