「道徳の時間」におけるねらいの実現に向けての基礎的研究 -中学校道徳部の取り組みをもとに-

書誌事項

タイトル別名
  • ドウトク ノ ジカン ニ オケル ネライ ノ ジツゲン ニ ムケテ ノ キソテキ ケンキュウ チュウガッコウ ドウトクブ ノ トリクミ オ モト ニ
  • Fundamental Study for Achievement of Objective in "The Class Moral Education":Bases on the Approach in a Junior High School

この論文をさがす

抄録

「ねらい」は、「道徳の時間」においても、教師と子どもによって行われるある活動を教育実践として構成する際に不可欠の要素である。にもかかわらず、ねらい等の価値関連概念の確定が、広い意味で教育の手段ないしは方法に関わる資料分析の過程で確定されることは少なくないようである。それでは道徳の時間の立案において、ねらい等はいつ・どのように設定され、また他の要素といかなる関係をもちうるのだろうか。 本稿では、道徳の時間において実現が目指される「ねらい」をめぐり、道徳の時間がいかに構成されうるのか、いかに構成されるべきかを考察する。そのために本稿は、秋田大学教育文化学部附属中学校が平成21年度に実施した校内授業研究会における研究授業構築のプロセスをリアルにつづった貴重な記録を参照する。そしてこれを反省的に検討することにより、道徳の時間における「ねらい」の比類ない重要性を確認するとともに、ねらいと全体計画および教師の具体的な課題意識との関係を解明してみたい。

When a certain activity performed among a teacher and students is composed as an educational practice,"objective" of teaching is a indispensable element to The Class Moral Education,too.However,it does not seem to be rare that the objective related to values is settled by the procedures with meaens or methods of the teaching in a broad sense,such as the document analysis.Then in The Class Moral Education,when and how may the objective of teaching in the class be settles,and what kind of relations to other elements of moral education can it have? This paper investigates how The Class Moral Education to be constructed over an objective that the achievement is expected by students in the class.Therefore this paper refers to a valuable record that describes realistically a process of a experimental Class Moral Education drafting in 2009 at the Junior High School Attached to Faculty of Education and Human Studies.Akita University.By examining this record for reflection,we will confirm the importance of objective in The Class Moral Education,and elucidate the relations among an objective in class,a master plan of Moral education and a concrete problem consciousness of class teacher.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ