Coloring-in Piano : 表情付けに専念できるピアノの提案

書誌事項

タイトル別名
  • Coloring in Piano ヒョウジョウ ヅケ ニ センネン デキル ピアノ ノ テイアン
  • Coloring-in Piano : A Piano That Allows A Performer to Concentrate on Musical Expression

この論文をさがす

抄録

ピアノレッスンでは、先生は言葉で説明したり、歌って聴かせたりといった間接的な手がかりを用いて指導を行う。先生による模範演奏は大事な手がかりの一つであるが、生徒の勉強する曲が技巧的に難しくなると、先生によってはたとえ過去に弾いた曲でも練習をせずに弾くことができない。そのような状況でも先生は、その作品を演奏表現するための知は備えている。そこで本稿では、技巧的な難しさや譜読みのおぼつかなさからくる、音の間違えやミスタッチを気にせずに、表情付けに専念できるピアノとして、Coloring-in Pianoを提案する。ノーマルのピアノで弾いた場合の演奏と比較するために、演奏者が練習を積んでいる曲で評価実験とMIDIデータの分析を行ったところ、有意な差が認められなかった。一方練習していない技巧的な曲を通常のピアノとColoring-in Pianoで演奏比較したところ、Coloring-in Pianoではミスが激減しただけでなく、演奏者のイメージに近い演奏ができた。 : In a piano lesson, a teacher teaches a way of performance by indicating some indirect cues, e.g., metaphors and singing. A model performance is one of the important cues. Meanwhile, it is difficult for the teacher to perform a very technical piece without enough practices, even if he/she had formerly performed it. However, the teacher retains his/her knowledge for performing the piece. Accordingly, we propose “Coloring-in Piano” that is a piano lesson supporting system. It allows the teacher to concentrate on expressions without paying attention not to play a wrong note. We conducted experiments to subjectively evaluate the performances and analyzed them. As a result, we could not find significant difference between the performances played by the normal piano and Coloring-in Piano. Moreover, Coloring-in Piano can facilitate to perform even a unpracticed piece to his/her satisfaction.

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/3346

収録刊行物

被引用文献 (11)*注記

もっと見る

参考文献 (8)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ