集団間協調学習におけるCSCL環境の構築と課題

書誌事項

タイトル別名
  • シュウダン カン キョウチョウ ガクシュウ ニ オケル CSCL カンキョウ ノ コウチク ト カダイ
  • A CSCL System and Its Circumstances on Inter-groups Collaborative Learning Project

この論文をさがす

抄録

本研究では、1999年と2000年の4月~7月に京都大学高等教育教授システム開発センター「教育とコミュニケーション」と、慶應義塾大学湘南藤沢キャンパス(SFC)の井下研究会「高等教育とコミュニケーション」の授業間で行われた遠隔地間合同ゼミ(KKJ=Kyoto Keio Joint Seminar)におけるCSCL環境の構築と、その利用上の問題点を検討する。  結果として、授業方針から生じると考えられるCSCL上での議論の「進め方」に対する意識が、学習者のSCSL利用に影響を与えることが示唆された。また、将来的に対面で出会うことが前提となっている場合、オンライン上と対面でのコミュニケーション間の意識のずれが、CSCL利用に影響を与えることが示唆された。 : This study describes about the evaluation of CSCL environment that we have developed on a distant group learning project. The KKJ project is designed jointly by Kyoto University and Keio University in Japan, for self-understanding through inter-cultural communication using CSCL and Joint Camp. We apply our CSCL system to the project and study about students’using style from the viewpoint of the teaching methods and their communication in the classrooms. We point out that inter-groups interaction on CSCL depends on teaching methods. Also lack of continuity of communications between on-line and off-line affect learners’ motivation, if the students can communicate not only on CSCL but also in a meeting.

identifier:09196072

identifier:https://dspace.jaist.ac.jp/dspace/handle/10119/3398

収録刊行物

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

参考文献 (7)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ