新渡戸稲造の教育論における「犠牲と奉仕」

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タイトル別名
  • ニトベ イナゾウ ノ キョウイクロン ニ オケル 「 ギセイ ト ホウシ 」
  • Service and Sacrifice:Inazo Nitobe's Educational Philosophy

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抄録

Service and Sacrifice, which expresses the educational philosophy of Inazo Nitobe, the first president of Tokyo Woman's Christian University, was inseparable from his thought and practice of personality-focused woman's education. The combination of two Ss is not only the design of the school badge but has also guided the lives of the students and graduates since the very beginning. Nitobe's educational philosophy was totally different from the Good Wife and Wise Mother philosophy, a very famous contemporary philosophy of woman's education in early 20th century Japan. It was also different from three educational philosophies in late 19th century America, namely Catherine Beecher's Woman's Education for Home, the Protestant woman's foreign missionary societies' Woman's Education for the Kingdom of God, and Elizabeth Stanton's Woman's Education for Self Support. Service and Sacrifice meant for Nitobe a way of life with Christ's mind, dedication to God and service to others namely to home, society, and country, as exemplified by Christ's life. The uniqueness of Nitobe's educational philosophy lies in its emphasis on the role of sorrow in opening our eyes to others' sorrowful experiences, which eventually leads us to serving others. Since the tragic earthquake in 2011, Nitobe's educational philosophy expressed by the three Ss -Service, Sacrifice, and Sorrow, has become even more valid and necessary for Japanese society to change itself from one full of sorrow to one full of compassion.

東京女子大学初代学長新渡戸稲造の教育理念としての「犠牲と奉仕」は、女性を一人の人格とみなす彼の人格教育論や実践と分かちがたく結びついている。新渡戸の提唱による二つのS(Service and Sacrificeの頭文字)は学校の記章のデザインとしてだけでなく、実際の生き方として創立当初から今日に至るまで学生や卒業生の人生を導いてきた。新渡戸の教育論は、良妻賢母主義教育とは根本的に異なるだけでなく、19世紀の後半にアメリカ社会で女子教育論として広く認められたキャサリン・ビーチャーの「女性の領域論」に基づく「家庭のための女子教育」やプロテスタント主流派の婦人海外伝道局が唱道した「神の国のための女子教育」とも異なり、さらに、男女平等論によるエリザベス・スタントンらが求めた「自立のための女子教育論」とも異なる独自の女子教育論であった。キリストの生き方をモデルにし「基督の心持」と表現された新渡戸の「犠牲と奉仕」の精神は神に自らを捧げる献身と家庭や社会、国家に自らを捧げる奉仕とを「悲哀」(Sorrow)役割によって結び付ける点がユニークである。悲哀の経験は他者への共感を生み、奉仕へとつながるからである。3つのSで表された彼の教育論は、現代社会に逆行しているように見えつつ、2011年の震災後の悲哀に満ちた日本社会を共感に満ちた社会にするために必要かつ有効な教育論であると思われる。

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