Camp and subjectivity in Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf?

この論文をさがす

抄録

Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf? is a play about two heterosexual couples, but it has a power to disquiet and disrupt hetero-normativity in family and sexuality. Many critics negatively point out closeted homosexuality in this play and they do not seem to reach the core of its connotation. The purpose of this paper is to argue the sexual radicalism implied in the play, using camp and subjectivity as keywords.This paper consists of four parts. The first two parts discuss how camp functions in the play with reference to double entendre and embedded structure. Then, in the last two parts, the quotations in the play from Tennessee Williams' A Streetcar Named Desire and Albee's intention to quote are discussed. Williams agonizingly forged Blanche as a camp character to subvert the hetero-normative society. Albee, however, thinks that the camp identity is also a problem that can be restrictive. He, therefore, dramatizes the giving up of camp as identity in killing/renouncing the baby/bit. Judith Butler's argument on the subjectivity that is “performatively constructed" is used to clarify Albee's intention.

Edward AlbeeのWho's Afraid of Virginia Woolf?は二組のヘテロセクシュアルのカップルが登場する芝居であるが、ヘテロセクシュアリティに基づき形成される、ファミリーとセクシュアリティにおける規範を攪乱する力を持つ作品である。多くの批評家がこの芝居に、クロゼットに隠れた同性愛を見出すが、その含みを理解しているとは思えない。本稿の目的は、この芝居が持つ、セクシュアリティに関するラディカリズムを、キャンプと主体性を鍵にして論じることにある。本稿は四つの部分からなる。最初の二つのパートで、両義的な語句の使用の問題と、入れ子構造が果たす役割を論じる。残る二つのパートで、この芝居に見られるTennessee WilliamsのA Streetcar Named Desireからの引用と、引用する作者Albeeの意図を論じる。Williamsは同性愛者として苦しんだ結果、ヘテロセクシュアリティに基づく規範の転覆をねらい、Blancheをキャンプな人物と設定した。しかし、オルビーはキャンプをアイデンティティとすることにも、同様に制約を課してくるという問題があると考える。その結果、主要登場人物二人の架空の子供を殺害する芝居を演じ、キャンプという主体の放棄を劇化したと考えられるのだ。その証明に、Judith Butlerの、主体もまた「パフォーマティヴに形成される」という議論を援用する。

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ