C1連続なNURBS境界Gregoryパッチによる複雑な位相を持つ曲線メッシュの接続法

書誌事項

タイトル別名
  • G1 Connection around Complicated Curve Meshes by Using C1 NURBS Boundary Gregory Patches
  • C1 レンゾク ナ NURBS キョウカイ Gregory パッチ ニヨル フ
  • コンピュータグラフィクス

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説明

曲線メッシュを用いた自由曲面の設計手法は,設計者が直感的に形状を設計するためにはきわめて有効な手法である.その際,設計者が形状変形に集中できるようにするために,曲線メッシュを構成する曲線や,メッシュの領域を内挿する曲面式などを意識させないようにすることが重要である.NURBS曲線は形状表現の自由度が高いため,様々な形状を単一の式で表現できる利点がある.したがって曲線メッシュをNURBS曲線で表現すれば,設計者は曲線メッシュを構成する様々な曲線のタイプや特性を意識することなく,意図する形状を作成することができる.一方,NURBS曲面で曲線メッシュを滑らかに内挿するためには,曲線メッシュの状態に制約がある.本論文では,曲面表現式としてNURBS境界Gregoryパッチを利用し,NURBS曲線から成る曲線メッシュを,曲線メッシュの制約を受けずにG1連続に接続し,しかも曲面の内部がC1連続になる曲面生成手法を提案する.

A method to design complicated free form surfaces using a curve mesh is strongly effective method to design a shape intuitively.When a user designs a carve mesh,it is important that the user can concentrate a shape modeling without considering the type of cueves in the curve mesh and the equation of surfaces interpolated an area of the curve mesh.One of the merit of using NURBS curve is verious shapes can be represented by only the equation.Therefore a user can design curve meshs without taking consideration of type of curves and/or special features.On the other hand,curve meshs have constraint to interpolate the area if we will make smooth surfaces with NURBS surface.In this paper,we propose a method to connect G1 continuously with C1 continuous NURBS boundaty Grgory patch representation.Thus,we can interpolate a curve mesh smoothly limitation of curve meth.

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