VRMLにおけるプログラムスライシングとその利用

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  • VRML ニ オケル プログラムスライシング ト ソノ リヨウ
  • Program Slicing on VRML and Its Use

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VRML(Virtual Reality Modeling Language)は 3次元空間や3次元物体をリアルタイムに表示するための言語であり サイバースペース構築 マルチメディアデータの表現等で非常に有望な言語である.物体の形状等の静的な部分の開発に関しては CADにおけるようなツールによって効果的に支援されるようになってきたが アニメーションのように動作時に動的に変化するような重要な部分に関しては まだツール等による支援は充分ではない.そのため動的な部分の開発に関して デバッグやテスト 動作のタイミングの調整といった作業が困難になる場合がしばしばある.そこで本研究は 従来の一般的なプログラミング言語において デバッグ テスト プログラム理解といったことに効果があるプログラムスライシング技術を VRMLに対して導入しようというものである.まず VRMLプログラムの構造や実行の特徴を分析し VEMLにおいてスライスのあるべき姿を考え 各種スライスを定義した.次に 並行動作するオブジェクト指向プログラミング言語に対する最近のスライシングの研究結果を用い VEMLプログラムの特徴に注意しながらVEMLにおける各種依存関係を考えた.最後に それらの依存関係を用いた各種スライス導出法を提案した.以上を各種の例に適用し 支援ツールを試作した.それにより 特にデバッグやテスト 動作のタイミングの調整といった作業での有効性を実際に確認できた.本研究は VEMLにおける開発作業の効率化の他にも 3次元データの解析や理解等 様々な応用が考えられる.

VRML(Virtual Reality Modeling Language) is a programming language with promising effectiveness in describing cyber space and multi-media data because of its real-time expressive power for 3-dimensional objects. Concerning 3-dimensional design with VRML, kinds of CAD tools can support static features in system developments effectively. But currently, developments of dynamic features such as animation can not be supported well, thus the tasks of debugging, testing, and behavior parameter adjustment are sometimes difficult. Program slicing is an effective technique for many areas, e.g. debugging, testing and program understanding. We have applied such program slicing to VRML. In this paper, we analyzed VRML program structures and features, then we studied what the VRML slices should be, and presented their definitions. Based on the recent slicing techniques of concurrent object-oriented programs, we considered some features peculiar to VRML behaviors, and defined various kinds of dependencies in VRML. Finally we proposed some VRML slicing approaches based on such dependencies in VRML. Finally we proposed some VRML slicing approaches based on such dependencies. We applied the above approach to some examples, and implemented several prototypes of support tools. Then we evaluated the effectiveness of our approach especially in debugging, testing and parameter adjustments phases. Not only for efficient VRML programming, we think our research results can be applicable to many areas like 3-dimensional data analysis and understanding.

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