A Real-time Instruction Support System For Introduction to Computer Programming Education

Bibliographic Information

Other Title
  • プログラミング入門教育を対象としたリアルタイム授業支援システム
  • プログラミング ニュウモン キョウイク オ タイショウ ト シタ リアルタイム ジュギョウ シエン システム

Search this article

Description

本稿では,プログラミング入門教育を対象として,学習者の提出履歴などの課題取り組み状況を収集・分析可能なシステムを提案し,それを実際のプログラミング入門科目へ実施導入した結果と,それに関する考察を述べる.本システムにおいては,学習者の提出した課題の解答を評価のカテゴリ別に収集・分析し,適切な方法で教授者へ通知することで,授業中における教授者を積極的に支援する.学習者の詳細な提出履歴から学習者の課題に対する試行錯誤の一端を測ることができたほか,学習者の能動的な提出行動から収集される解答は,初回提出においてその2割がなんらかの誤りを犯しており,従来では見過ごされていた可能性があることが示唆された.このことから,本手法が教授者支援に関して有効であるといえる.

In this paper we propose a system to collect and analyze history of learner's submittal. This proposed system is intended for introduction to computer programming education, and in this system, an instructor in lesson is supported by collecting and analyzing source-code that is submitted by learner. And instructor also can understand those situations in real-time according to the proper method. We evaluated the appropriateness of the system for instructors by the application of this system to an actual introduction course to computer programming in university.

Journal

Citations (1)*help

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top