学校間ネットワーク上に構築した遠隔教育支援システムの接続手法の提案とその評価

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タイトル別名
  • ガッコウ カン ネットワーク ジョウ ニ コウチク シタ エンカク キョウイク シエン システム ノ セツゾク シュホウ ノ テイアン ト ソノ ヒョウカ
  • A Proposal of Connection Method and Evaluation of a Distance Learning Support System Built on the Network between Schools

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説明

遠隔日本語教育を支援するツールとして,HTML5技術を用いて,教師と児童の間でホワイトボード機能,画像提示機能,文字提示機能を持つシステム(edutab)を開発した.しかしながら,このシステムを実際に実現するためには,学校のネットワークがインターネットへの接続に制限を持っているため,技術的な課題がある.これらの問題を解決するために,本論文では,HTTPトンネル技術を用いて,アプリケーション層で透過的なネットワークを構築し,その階層にリフレクタ(Reflector)と呼ぶ,通信制御サーバを導入する.このリフレクタにいくつかの機能を持たせることにより,多様な通信を可能とさせる接続モデルを提案する.これにより,異なるネットワークポリシを持つ小学校間のネットワークをアプリケーションレベルで透過的に接続し,通信が行えるネットワークを構築できる.本論文では,本接続モデルに基づいて,実ネットワーク上に構築したedutabシステムを紹介するとともに,このシステムを用いた評価実験の結果から,本接続モデルの有効性を示す.

We developed edutab system that has white board function, image transfer function and character transfer function with HTML5 technologies as a support tool for distance Japanese education. However, there are some technical problems to implement it in real network environment. Because the network environment of schools have some restrictions to connect the Internet. To solve these problems, we build a transparent network over the application layer with HTTP tunneling technologies. And then a communication control server that is called reflector is introduced on the transparent network. The reflector can provide diverse communication with users policies. This connection model we propose realizes transparent connection between networks that have different policy in application level. This paper introduces the edutab system that is implemented with this model and shows the effectiveness of this method with evaluation experiments.

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