Persuasive Application Using Sensing Fork to Improve Eating Behavior
Bibliographic Information
- Other Title
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- 食行動改善を促すスマートフォン連動型センサ内蔵フォーク
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本論文では,ユーザの食行動(食動作と食材の色)を検出するフォークと,そのフォークと連動するスマートフォンゲームの設計について述べる.本システムは,『偏食』や『遊び食い』という食問題を持つ幼い子供を対象に,適切な食行動改善を動機付けながら,バランスの良い食事の重要性について教育することを目的としている.ユーザの食行動を検出するために,我々は,センサが組み込まれたフォーク型デバイス:センシングフォークを実装し,さらに,そのセンシングフォークと連動するスマートフォン上の食育絵本とゲームアプリケーション:腹ペコパンダを開発した.また,本システムの有用性を確認するために,実験室環境での性能評価と実環境でのユーザ評価を行った.
This paper describes the design of a digital fork, which detects user's eating behavior (eating action and food type), and a mobile interactive and persuasive game for a young child who is a picky eater and/or easily distracted during mealtime. The system aims to educate children on the importance of a balanced diet while motivating proper eating behavior. To sense a child's eating behavior, we have designed and prototyped a sensor-embedded digital fork, called the Sensing Fork. Furthermore, we have developed a storybook and persuasive game, called the Hungry Panda, on a smartphone. We report the results of a performance evaluation and a real-life user study that involved mother-child subjects and tested the effectiveness of our system in addressing the children's eating problems.
Journal
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- 情報処理学会論文誌
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情報処理学会論文誌 56 (1), 338-348, 2015-01-15
Information Processing Society of Japan (IPSJ)
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Details 詳細情報について
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- CRID
- 1050282812882406016
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- NII Article ID
- 110009867116
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- NII Book ID
- AN00116647
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- ISSN
- 18827764
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- Text Lang
- ja
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- Article Type
- journal article
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- Data Source
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- IRDB
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