ICTが可能にした新しい外国語学習(「声」中心の学び方)

情報処理学会 オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • A New Method of Language Learning Using ICT (Voice-centered Approach)

この論文をさがす

抄録

本論文では,ドイツ語初級クラスでのICT活用,特に声を出すトレーニングのためのICT活用法について紹介する.学生は自分の発した言葉に対してなんらかのレスポンスがなければ,ドイツ語のフレーズを声を出しながら何度も練習するというモティベーションを保つことはできない.しかし,スマートフォンやタブレット端末の音声認識アプリやカメラアプリを使うことで,自分の発音を自分自身でチェックし,どこに発音の問題点があるのか認識することができるようになる.またドイツ語を話す様子をビデオに撮影することで,達成感・満足感を得てドイツ語学習への意欲がさらに上がる.学生たちの感想から,こうしたアクティビティが第二外国語学習のモティベーションをあげていることが分かる.

In this paper, I am going to introduce how to use ICT tools in a German class for beginners, especially for speak-aloud training. If students receive no oral response while studying alone or even in the classroom, they lose their motivation to speak German phrases aloud over and over. However, using a speech-to-text app and the camera app on their smart devices, they can check their pronunciation by themselves and are able to recognize what the weak points of their pronunciation are. In the video shooting activities, they enjoy a sense of achievement and increase their motivation for learning German. The voices of my students show how these activities raised the motivation of students to learn other foreign languages.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050282812885200000
  • NII論文ID
    170000149005
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00183734/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ