協調的なデザインを体験するためのプログラミングツールと活動の設計

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  • Programming Tool and Activities for Experiencing Collaborative Design

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近年,情報機器は普及し,誰でも自由に使用できるようになった.デジタルネイティブと呼ばれる世代の子どもたちは,生まれたときから情報機器に囲まれて育ち,それらを用いて様々な活動を行っている.しかし,依然として生産者から提供されるソフトウェアを使用する消費者の立場にある.つまり,様々な活動を行ってはいるものの,活動内容は使用するソフトウェアによって左右される.生産者と消費者の関係から脱却するためには,社会や他者との関わりの中で自ら表現や活動を行うことが重要である.本研究では,他者と相互作用がある中での表現やものづくりを協調的なデザインと定義し,それを行う手段としてプログラミング活動を展開しようとしている.本論文では,協調的なデザインを体験するためのプログラミングツールと活動として設計・開発したPlugrammingとその実践結果について述べる.また,既存のプログラミングツールによる活動の実践と比較して明らかになったPlugrammingによって起きた協調的なデザインとその特徴について報告する.

This paper describes a programming tool and activities for experiencing collaborative design. We named Plugramming that the combination of the tool and the activities. Plugramming's purpose is that children get experience about collaborative design. This experience is important for them to use computers in the future. Workshop is good example to get the experience through collaboration with others. Therefore, Plugramming is focused to take the advantage of collaboration comparing other tools. To evaluate Plugramming, we held a workshop and observed children. Moreover, we compared Plugramming and activities using existing programming tools. As the result, we found features of collaborative design caused by Plugramming.

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