低学力学習者のリーディングにおける認知的特徴 : 目的語構文を中心にして

書誌事項

タイトル別名
  • Cognitive Features in Unsuccessful Language Learners' Reading : Focusing on Objective Sentence Structure
  • テイガクリョク ガクシュウシャ ノ リーディング ニ オケル ニンチテキ トクチョウ モクテキゴ コウブン オ チュウシン ニ シテ

この論文をさがす

説明

P(論文)

使用テキストにおける目的語構文について調査し、159の目的語構文から45種類の構文を設定した。さらに、これら構文で同じ機能的働きをする共通要素に焦点を当て、11種類の構文に再整理した。45種類の目的語構文の出現頻度と難易度の間には相関はなかった。テキストで出現頻度の高い15構文の中、14構文は比較的短い構文であった。7種類の目的構文についての学習効果については、5構文については学習効果が認められたが、2構文については学習効果が認められなかった。

Through the research about objective sentence structures in the text book used in class, forty-five kinds of objective sentence structures were chosen from 159 objective sentences. Moreover these sentence structures were rearranged into eleven kinds of objective structures by focusing on the same elements which had the same functions in these sentence structures. No correlation could be found between frequency and difficulty in the forty-five objective sentence structures. Among fifteen high frequency structures in the textbook, fourteen sentence structures are relatively short. Learning effect was found in seven objective sentence structures, but not in two objective sentence structures.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ