書誌事項

タイトル別名
  • マツリ ト キョウドウタイ ノ ブンカ トウゴウ
  • Festivals and Cultural Integration of the Community

この論文をさがす

説明

都市と農村との区別は生活様式の相違であるが、社会学史観のなかでは農村がゲマインシャフト、都市がゲゼルシャフトを代表するものとみなされ、都市化は近代化と同じものとみなされてきた。さらに、日本では、近代化は西欧化を意味していたので、都市化も前近代的村落共同体が解体し、自由な諸個人のアソシエーション(連合体)が形成されることと考えられてきた。こうして、都市という空間は、抽象的個人を具体的に位置づける場として、人間に先立って存在する絶対的時空間とみなされたのである。しかし、祭りのおこなわれる場としての都市と農村は、具体的な祭祀空間である。また、祭りのおこなわれる現在は、過去と未来を含んだ現在であり、瞬時の現在(knife edge present)ではない。本稿では、諏訪の御柱祭を例にとって、共同の生命活動の一局面としての祭りを検討し、地域の文化統合にとって祭りが不可欠のものとみなされていることを明らかにする。

The distinction between rural and urban areas is based on the difference of way of life. In the framework of sociological dichotomy,the move from rural to urban has been regarded as the move from status to contract,from community to association,from particularism to universalism,and form premodern society to modern society. The transition from Gemeinschajt to Gesellschajt .i,e.,the process of Vergesellschajtung,is the process of rationalization. Thus the move from traditionalism to rationalism is supposed to be a universal course which every society whether Western or the non-Western should take. Furthermore,in Japan,modernization also means Westernization. Thus,the concrete contents of urbanization are the breakdown of the pre-modern village community and the establishment of association of free individulals. The urban space is considered a field in which abstract individuals are posited. In this spatio-temporal idea,there is absolute time and space which existed before man. But the Japanese spatio-temporal idea is some-what different from the Western. Japan is the only non-Western nation which succeeded in achieving a high level of capitalist development. But in Japan profit-making rational organization can exist side by side with traditional communities of village and household. Thus,rural or urban communities in which festivals are held are a complete religious cosmos. The present in which a festival is held is not a knife-edge present,but always includes the past and the future. This paper takes the Wooden Poles Festival in the Suwa Region as an example for a festival being a phase of communal life. The festival is indispensable to the cultural integration of the community. Festivals deifying the earthly deities in Suwa inform us that in reality,reconstruction of community is accompanied by the rebirth of past memories,and anticipation of the coming future.

収録刊行物

  • 総合都市研究

    総合都市研究 (46), 35-51, 1992-09

    東京都立大学都市研究センター

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ