- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Bibliographic Information
- Other Title
-
- イギリス ニ オケル インクルーシブ キョウイク ノ ジッサイ : Education Village ノ シサツ カラ
- Inclusive Education in the United Kingdom:An Investigation of the ‘Education Village’
Search this article
Description
近年、在籍するすべての子どもが一人ひとりの教育的ニーズに沿った支援を受ける権利を保障する「インクルーシブ教育」への関心が高まりつつある。インクルーシブ教育は普通学校の中で、障害のある子どもが健常児と共に教育を受けることを基本としている。本研究では、1980年代以降、インクルーシブ教育を先導的に取り入れてきたイギリスの学校現場を訪問し、インクルーシブ教育のシステムや具体的な支援の現状について実地調査を行った。調査期間は2013年9月1日から9月8日までである。 特別支援学校の視察では、多様なニーズを抱える子どもに対し、個々人の特性やニーズに応じた個別のカリキュラムが用意され、各クラスにICT機器などが積極的に導入されていた。特に、スイス・コテージ・スクールでは、近隣の学校教員の研修のシステムが充実していた。また、インクルーシブ教育の具現化に向けて開設されたEducation Villageの視察では、障害のある子どもとない子どもがさまざまな教育の場を共有し、相互の交流が進められていた。 一連の実地調査から、日本におけるインクルーシブ教育システムの普及と共に包括的な教育システムを構築していくことの必要性などが示唆された。
The implementation of inclusive education has recently been a focus in primary and secondary education in many countries. In inclusive education, people who have special educational needs are educated together with typically developing students in regular classes. Since the 1980s, theUnited Kingdom has been a world leader in promoting inclusive education. The purpose of the present study was to investigate the British inclusive education system and the practical support provided to children with special educational needs (SEN).I went to the UK on a fact-finding tour from 1 to 8 September 2013. In special schools in the UK, each classroom has a prepared ICT environment for each special needs student, and an individualized education program is also developed for each student. I also made some observations of a specific school I visited, the Swiss Cottage School, where training for teachers has also been enhanced to help them deal with special needs students. The school is located within an ‘Education Village’and operates in cooperation with general classes in regular schools in the Village ; in contrast to those schools, however, the special schools offer a limited number of places for students who have been diagnosed as having SEN and who cannot be fully accommodated in a mainstream setting. Thus, students of all kinds are accommodated in the Village. Based on my investigation of special schools and an Education Village in the UK, the system seems effective, and I recommend the provision of a similar inclusive education and support system for students with SEN in Japan.
Journal
-
- ライフデザイン学研究 = Journal of Human Life Design
-
ライフデザイン学研究 = Journal of Human Life Design 10 265-282, 2014
東洋大学ライフデザイン学部
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050282813843062016
-
- NII Article ID
- 120006489152
-
- NII Book ID
- AA12200567
-
- ISSN
- 18810276
-
- NDL BIB ID
- 026296316
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles