- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Developmental study of lesson design for reaching moral value through dialogue between teacher and child (I) : Possibility of dialogue in moral lesson of children in the first grade at elementary school
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 教師と児童とが対話をとおして道徳的価値を発見する授業デザインの開発(I) : 小学校低学年における対話活動の可能性を探る
Search this article
Description
本研究では,①小学校低学年での対話活動の可能性を探ること,②教師の対話指導(教師の指導的参加)において対話を深化させる機能が高い中心発問の存在を同定すること,③道徳的価値の発見を目指した授業デザインを開発すると,の三点を目的とした検証授業を実施した。検証授業から三点の目的はすべて実証された。また教師と児童との対話分析から道徳的価値の発見に至る対話上の機序が明らかになった。
Journal
-
- Bulletin of the Faculty of Education, Kagoshima University. Cultural and social science
-
Bulletin of the Faculty of Education, Kagoshima University. Cultural and social science 64 107-135, 2013-03-12
鹿児島大学
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050282813863912960
-
- NII Book ID
- AN00408529
-
- HANDLE
- 10232/18882
-
- ISSN
- 03896684
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB