Buying Behavior of Vocational Aid Products at a Mobile Shop : Marketing Research on a Mobile Bakery on Campus Run by a Vocational Rehabilitation Agency

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  • 出張販売による授産製品販売の消費者行動分析試論 : 障害者福祉施設による大学キャンパス内のパン・菓子類の販売について
  • シュッチョウ ハンバイ ニヨル ジュサン セイヒン ハンバイ ノ ショウヒシャ コウドウ ブンセキ シロン : ショウガイシャ フクシ シセツ ニヨル ダイガク キャンパスナイ ノ パン・カシルイ ノ ハンバイ ニツイテ

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Abstract

出張販売という形式で,福祉系大学キャンパス内において授産製品(パン・菓子類)を販売する障害者福祉施設の活動について,大学生を対象とした質問紙調査を行った。本論文では,調査項目のうち,認知率,購入経験率,将来の購入を希望する人の割合,購入理由,許容される価格の上限等について,先行する授産製品一般の購入者調査と比較しつつ分析を行った。 回答者は192名,大学内販売についての認知率は79.1%,購入経験率は39.6%であり,今後の購入は69.5%が希望している。購入理由として,最も支持が高かったのが「安い」「美味しい」という「実利」に関する項目であり,従来の調査で高得点であった「社会貢献」「障害者支援」といった向社会的な項目は目立たない。その理由は販売の形式にあるのではないかというのが本論文の推論である。なお,許容される価格の上限については,「大量生産のパン」と「ベーカリーのパン」の中間にあった。

A fact-finding survey of a mobile bakery on campus run by a vocational aid center was carried out on 192 students of the university. This paper provides the recognition rate of the mobile bakery, the purchase rate of the products, the proportion of students interested in purchasing in the future, the reasons for purchasing, and the upper limit that they would be willing to pay. 192 students answered the questionnaire. 79.1% of them knew of the bakery, 39.6% had experience of purchasing, and 69.5% wanted to purchase in the future. The most highly ranked reasons for purchasing were “actual benefits”, the tangible advantages of the price and the quality of the products. “Contribution to society” which had been highly evaluated in previous research was not so highly ranked in this survey. The sales method is presumed to be related to this in this paper. The upper price limit for products made in the vocational rehabilitation agency was higher than mass-produced products and lower than those made in privately-owned bakeries.

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