定時制高校に対する地域臨床的支援の試み(その10)

書誌事項

タイトル別名
  • テイジセイ コウコウ ニ タイスル チイキ リンショウテキ シエン ノ ココロミ(ソノ 10)
  • Community Clinical Psychological Support of an Evening High School (X)

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説明

ある定時制高校への大学院生による地域臨床的な支援活動は今年で10年目となった。今年度も「改訂版支援モデル(循環型)」に基づいて、校内巡回、教室内支援、グループワークの実施、先生方との情報共有、広報活動を行った。今年度は支援員の人数が例年と比較して少なかったことから、相談室の開室を後期のみに限定し、前期は校内巡回や広報活動における支援の浸透化を図った。また、情報共有シート(気になるメモ)や話し合いを通して先生と情報共有することや、支援員内における情報共有をこまめに行ったことでより質の高い支援を心掛けた。広報活動、グループワーク、相談室についての改善点もいくつか考えられた。そこで、次年度を視野に入れた縦の連携に関する新たな視点を有することが重要であると考えられ、今後の課題となることが示唆された。

This year marks the 10th year of graduate students' involvment in community clinical psychological support at a night high school. Based on the 'Revised Edition Support Model (Circulation Type)', graduate school students engaged in making rounds on campus, support within classrooms, conducting groups, sharing infomation with teachers, and public relations activities. This year the number of support staff was smaller than in recent years, hence, the consultation room was opened only during the later semester while in the first semester, increased support were allocated to making rounds, and on public relations activities. Moreover, refined levels of support were obtained using 'information sharing sheets' ('concerns memo') and through discussions. Severals points of possible improvements in public relations activities, group work and the consulting room was considered. Through such engagements, passing information to next year's staff evolved as an issue to be considered as continuity was regarded as an important issue.

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