書誌事項
- タイトル別名
-
- カンゴ ギジュツ シュウトク オ シエン スル ラーニング ・ アシスタント セイド ノ カツヨウ ニ カンスル ジッセン ホウコク
- Utilization of a Learning Assistant System to Support the Acquisition of Nursing Skills
この論文をさがす
説明
本学では教育環境をより充実させるため,2017 年度よりラーニング・アシスタント(以下,LA)制度を導入した。著者らは看護技術を習得する科目において,LA 制度を活用している。本稿では,その実践について報告する。看護学部2 年生の必修科目「基礎看護技術論Ⅰ」にて, 12 名のLA が登録し,演習時の教育補助活動および自己学習支援活動を行った。自己学習支援活動は,のべ35 回(平均3.5 時間)実施された。活動を評価するため,履修者を対象に,2017 年5 月にWEB アンケートを行った。履修者85 名中79 名(92.9%)の回答を得た。うち, 77 名(97%)がLA 制度は「よい」と回答した。LA 制度は履修者から高評価を得ており,学習支援制度として有効であると示唆された。一方で,LA に聞きづらいという意見があり,LA の対応についてのオリエンテーション内容を改善する必要が明らかになった。
The Learning Assistant (LA) system was introduced to our college in 2017. Here we report on the utilization of the LA system in subjects in order to learn nursing skills. An online questionnaire was administered to 85 students taking a Basic Nursing Skills class in May 2017. We received responses from 79 students (92.9%), of whom 77 (97%) reported that the LA support they received was positive. The LA system was highly praised by students and effective as a learning support system. However, the participants expressed the opinion that it was difficult to ask the learning assistants for help. This indicates a need to improve the LA system.
収録刊行物
-
- 大学教育研究ジャーナル
-
大学教育研究ジャーナル 17 15-21, 2020-03-31
徳島大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050285299726390784
-
- NII論文ID
- 120006825967
-
- NII書誌ID
- AA1199130X
-
- ISSN
- 18811256
-
- NDL書誌ID
- 030352706
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles