The Trend in Policies to Promote Home Education Immediately after World War II : The Case of Gunma Prefecture
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- 敗戦直後の家庭教育振興政策の動向:群馬県を事例として
- ハイセン チョクゴ ノ カテイ キョウイク シンコウ セイサク ノ ドウコウ : グンマケン オ ジレイ ト シテ
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要旨 第二次世界大戦後、日本の家庭教育は戦前の軍国主義教育の反省として国家による支配構造から脱することが求められた。本論文で取り上げる家庭教育施策は、文部省が行った敗戦直後の家庭教育の再編・組織化の試みである。本論文では、家庭教育ならびに母親達がどのように再び国家に組み入れられていったのか、その実相を群馬県を事例に家庭教育施策の動向及び施策を普及・徹底する足場として開設された文部省委嘱母親学級を分析し、明らかにした。敗戦直後、文部省の指導のもとに母親を対象とする母親学級が学校を中心に順次開設されたことは、家庭における学校の教育機能の拡大という課題と無縁ではなく、そこには、文部省が求める「母親」へと学校を介して収斂させることで、変動する社会の実態や理念に対応した教育の再編成を図ろうとする政策意図がみえてくるのである。依然として、家庭教育は国家による介入の対象として位置づけられていたのである。
Abstract After World War II, reflecting upon the nationalistic militarism in Japan’s prewar education system, home education in Japan was required to break away from the state-dominated structure as an antidote. This paper examines the policies for promoting home education put forth by the Ministry of Education immediately after the war in an attempt to reorganize and systemize home education. To shed light on the reality of home education in Japan after WWII, this study based on a case study in Gunma prefecture examines the manner in which mothers, who bore the brunt of the responsibility for carrying it out, were incorporated into the state and analyzes the trend in policies along with the mothers’ classes commissioned by the Ministry of Education to serve as a staging ground for thoroughly disseminating those policies. Soon after the war, mothers’ classes were opened one after the other, primarily at schools, under the guidance of the Ministry of Education. Such classes were not completely unrelated to the task of expanding the function schools were to play in home education. In that regard, one can begin to understand the intended purpose of the policies aiming to reorganize education in response to the changing social reality and philosophy by the Ministry of Education seeking to merge, through the schools, mothers engaged in home education into their pedagogical system. As always, home education was still considered a target for state intervention.
Journal
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- Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College
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Bulletin of Seitoku University, Bulletin of Seitoku University Junior College 30 23-32, 2019
聖徳大学
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Details 詳細情報について
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- CRID
- 1050285299847195008
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- NII Article ID
- 120006843146
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- NII Book ID
- AA12621204
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- ISSN
- 21876843
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- NDL BIB ID
- 030569312
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- Text Lang
- ja
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- Article Type
- departmental bulletin paper
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- Data Source
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- NDL
- CiNii Articles