大学教育におけるDXの実現に向けて

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  • Toward Realization of DX in University Education

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2020年初頭から世界中に蔓延した新型コロナウイルスは大学にも大きな影響を与えた.2020年度の春学期は教室における対面授業が制限され,多くの大学ではオンライン授業を余儀なくされた.そのための準備期間は十分ではなかったものの,授業を止めることなく春学期が終わった.これは大学がLMSを中心としたICT基盤を整備してきたことや,SaaS型Web会議システムが短期間で導入され,オンライン授業環境がすぐに整備されたことにほかならない.この間,これまでICTを積極的に利用してこなかった教員もオンライン授業を行った結果,授業においてICTを使うための知識が蓄積された.大学ではこの機会を契機に,新型コロナウイルスが沈静化したあと,ICTを活用して教育変革をするデジタル・トランスフォーメーション(DX)を目指す機運が盛り上がっている.しかしながら,大学教育に関するDXについてはフレームワークが確立されていない.本稿では,教員とICT基盤が両輪となって推進するDXのフレームワークを提案し,そのフレームワークを用いて描いた大学教育におけるDXの展望を示す.

The spread of COVID-19 at the beginning of 2020 has had a serious impact on universities. In the spring semester of 2020, face-to-face lessons in the classroom were restricted and many universities were forced to take online lessons. Although teachers didn't have enough time to prepare their lessons, the spring semester was completed without stopping lessons. This is nothing but the fact that universities have developed ICT infrastructures, and SaaS type Web conference systems were introduced in a short period of time. Then online lesson environment was immediately provided. During this period, teachers who had not positively used ICT until then conducted online lessons, and they accumulated knowledge for using ICT in their lessons. Taking the opportunity after COVID-19 will subside, the momentum for digital transformation (DX) which utilizes ICT to transform education is rising. However, no framework has been established for DX related to university education. This paper proposes a framework to realize DX, which is promoted by both faculty members and ICT infrastructure, and presents the prospects toward DX in university education using the framework.

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