大学教育におけるDXの実現に向けて

情報処理学会 オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Toward Realization of DX in University Education

この論文をさがす

説明

2020年初頭から世界中に蔓延した新型コロナウイルスは大学にも大きな影響を与えた.2020年度の春学期は教室における対面授業が制限され,多くの大学ではオンライン授業を余儀なくされた.そのための準備期間は十分ではなかったものの,授業を止めることなく春学期が終わった.これは大学がLMSを中心としたICT基盤を整備してきたことや,SaaS型Web会議システムが短期間で導入され,オンライン授業環境がすぐに整備されたことにほかならない.この間,これまでICTを積極的に利用してこなかった教員もオンライン授業を行った結果,授業においてICTを使うための知識が蓄積された.大学ではこの機会を契機に,新型コロナウイルスが沈静化したあと,ICTを活用して教育変革をするデジタル・トランスフォーメーション(DX)を目指す機運が盛り上がっている.しかしながら,大学教育に関するDXについてはフレームワークが確立されていない.本稿では,教員とICT基盤が両輪となって推進するDXのフレームワークを提案し,そのフレームワークを用いて描いた大学教育におけるDXの展望を示す.

The spread of COVID-19 at the beginning of 2020 has had a serious impact on universities. In the spring semester of 2020, face-to-face lessons in the classroom were restricted and many universities were forced to take online lessons. Although teachers didn't have enough time to prepare their lessons, the spring semester was completed without stopping lessons. This is nothing but the fact that universities have developed ICT infrastructures, and SaaS type Web conference systems were introduced in a short period of time. Then online lesson environment was immediately provided. During this period, teachers who had not positively used ICT until then conducted online lessons, and they accumulated knowledge for using ICT in their lessons. Taking the opportunity after COVID-19 will subside, the momentum for digital transformation (DX) which utilizes ICT to transform education is rising. However, no framework has been established for DX related to university education. This paper proposes a framework to realize DX, which is promoted by both faculty members and ICT infrastructure, and presents the prospects toward DX in university education using the framework.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050287297265473152
  • NII論文ID
    170000184403
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00209430/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ