数理基礎科目におけるオンデマンド型授業の検証 ―線形代数学における遠隔授業の実施例と学修効果―;Verification of On-Demand Type Lesson in Basic Mathematical Subjects ?Examples of remote lecture and learning effects in linear algebra?

書誌事項

タイトル別名
  • スウリ キソ カモク ニ オケル オンデマンドガタ ジュギョウ ノ ケンショウ センケイ ダイスウガク ニ オケル エンカク ジュギョウ ノ ジッシレイ ト ガクシュウ コウカ

抄録

type:KIT Progress;Departmental Bulletin Paper

著者らは,前学期に開講された全学共通の1 年次生必修科目である線形代数学の遠隔授業を実施した.授業形態は,本学のオンライン授業プラットフォーム「e シラバス」を活用した「オンデマンド型遠隔授業」である.「e シラバス」を活用することで,教員と学生の双方向的な授業展開が可能となり,授業時間外の課外演習時においても参考となる教材へ随時アクセス可能となる.この結果,学生の予・復習の学習が推進される.本論文では,構築した「オンデマンド型遠隔授業」の授業形態と授業資料について実施例を紹介する.これに加えて,履修学生の学修到達度が,前年度までの対面型授業(面接授業)に相当するものとなったかどうかを検証し,併せて報告する.;The authors conducted remote lectures on linear algebra in the first semester which is a university-wide common first year students compulsory subject. The lesson form is "on-demand type remote lecture" utilizing the University's online teaching platform "e syllabus". By utilizing the "e syllabus", teachers and students can develop lessons interactively, and it is possible to access the reference materials at any time during extracurricular exercises outside of class hours. As a result, students are encouraged to review and preview. In this paper, we introduce an example of the lesson form and lesson materials of the constructed "on-demand type remote lecture ". In addition, we verify whether the degree of achievement of students is equivalent to the face-to-face class up to the previous academic year.

identifier:20210310013

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ