- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
The triangular cooperation among public high schools, School counselors and school social workers in the special needs education in Kagawa Prefecture
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 香川県立高等学校の特別支援教育におけるスクールカウンセラーとスクールソーシャルワーカーとの連携の実態
- カガワ ケンリツ コウトウ ガッコウ ノ トクベツ シエン キョウイク ニ オケル スクールカウンセラー ト スクールソーシャルワーカー ト ノ レンケイ ノ ジッタイ
Search this article
Description
特別支援教育における多職種連携に対して以前から期待は高く、学校現場ではスクールカウンセラーやスクールソーシャルワーカーを含めたチーム支援は重要であるという認識がある。本稿では香川県立高等学校の特別支援教育におけるスクールカウンセラーとスクールソーシャルワーカーとの連携の実態について聞き取り調査を行った。取材した高等学校の特別支援教育コーディネーターは、生徒の実態に合わせたカウンセリングの設定や役割分担ができていると考えていた。しかし、複数の高等学校に勤務しているスクールカウンセラーとスクールソーシャルワーカーからの聞き取りによると、学校によって差はあるものの、勤務時間の少なさもあって、まだ専門性を十分に生かすには至っていない。今後安定した勤務条件、勤務時間の十分な確保、専門性への理解や協働して生徒の支援に当たることのできる環境の整備などが必要である。
Journal
-
- Memoirs of the Faculty of Education, Kagawa University. Part I
-
Memoirs of the Faculty of Education, Kagawa University. Part I 146 9-15, 2016-09-30
香川大学教育学部
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050287772317258496
-
- NII Article ID
- 120007014272
-
- NII Book ID
- AN00038237
-
- NDL BIB ID
- 027692328
-
- ISSN
- 04549309
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles