Bibliographic Information
- Other Title
-
- リキガク ニュウモン コウギ ニ オケル グローバル ヒョウジュン コウ カドクセイ テキスト ノ ドウニュウ ト カツヨウ
- Tentative Adoption of a Global-Standard and Highly-Readable Text of Introductory Physics Mechanics in University
Search this article
Description
高校・大学入門レベルでの学生の能動的学習を促す物理教育の取り組みであるRedishらによるPhysics Suiteのための教科書として開発されたCummingsらのUnderstanding Physicsは,認知科学に基礎を置く物理教育研究の成果を反映させた可読性の高いテキストである。その内容は,世界的に利用されているHallidayらによるFundamentals of Physicsを加筆・修正したものである。このテキスト本文の第10章までを訳出し,大学の力学入門講義において利用してみたことについて報告する。Physics Suiteのような総合的な能動的学習に代わるものとしてMoodle小テストを活用した。
“Physics Suite" is a comprehensive scheme developed by Redish et al. under physics education research based on cognitive science, and is aimed to encourage students'active learning. For the narrative part of this Suite,“Understanding Physics" written by Cummings et al. is published as a well-designed textbook with high readability, rewritting an internationally-employed book“Fundamentals of Physics"written by Halliday et al. and includes a lot of research-based pedagogical strategies. The present article reports a tentative implementation of this in a course of introductory physics mechanics for freshmen in university using a private translation up to the10th chapter in Understanding Physics. Quizzes in Moodle are utilized in place of other activities included in the Physics Suite.
Journal
-
- 千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University
-
千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University 61 437-446, 2013-03-01
千葉大学教育学部
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050288547187337344
-
- NII Article ID
- 120007055167
-
- NII Book ID
- AA11868267
-
- ISSN
- 13482084
-
- NDL BIB ID
- 024728957
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles
- KAKEN