雀啄術が筋硬度に及ぼす影響の超音波診断装置による検討− 筋膜および筋中での比較 −

書誌事項

タイトル別名
  • Effect of the technique taught in acupuncture practice on muscle hardness: Comparison in fascia and muscle

抄録

【目的】はり師・きゅう師養成校において、学生に指導する基本的な刺鍼中の手技である雀啄術を筋膜 および筋中に実施し、筋硬度の変化を観察した。 【方法】研究内容について同意が得られた森ノ宮医療大学教職員で、刺激部位に問題を有さない 8 名を 対象とした。被験者に安静仰臥位を指示した後、左右の前脛骨筋に筋膜刺激(Fascia: F 群)およ び筋中刺激(Muscle: M 群)のいずれかを実施した。介入順序は PC で作成した乱数に従ってラ ンダム化した。前脛骨筋における刺入部位は、筋硬度が高い部位とした。使用した鍼はセイリン 株式会社製ディスポーザブル鍼 50mm 20 号鍼で、超音波診断装置で鍼尖部の位置を確認しながら 刺入した。目的の深度に達した後、1 秒間に 5mm以内の上下 1 往復を行う雀啄術を 10 回実施した。 筋硬度の評価は、超音波診断装置 ( キャノンメディカル社製 Aplio500) を用いたエラストグラフィ 法で測定した。測定は刺鍼前、切皮後、雀啄刺激後、置鍼 5 分、10 分時点、抜鍼直後、抜鍼後 5 分、10 分時点の計 8 回とした。 【結果】両群ともに鍼刺入前値と比較して有意な筋硬度変化は認められなかった。F 群では置鍼中に筋 硬度の低下傾向を示した。M 群では筋硬度の上昇傾向を示した。両群の刺入前値に対する変化量 を算出して群間比較を行った結果、置鍼 10 分後に有意(p<0.01)に F 群の方が低値を示し、そ の傾向は抜鍼 10 分後まで継続した(p<0.05)。 【考察】学生に指導する基本的な刺鍼中の手技である雀啄術では、筋硬度の低下は認められなかった。 しかし、F 群と M 群で異なる経時的変化を示し、群間に有意差が認められたことから、F 群の方 が筋硬度を低下させる可能性が考えられた。養成校教育では、鍼刺入時に深部組織の硬度変化を 鍼抵抗感覚から理解するように指導することが多い。しかし、本研究で用いた手法では明確な筋 硬度変化は認められなかった。一方、刺激組織の違いによる差は検討の余地があった。以上の結 果から、学生への技術指導について再考の必要があると考える。

[Purpose] In acupuncturist or moxibustionist training schools, we teach students the sparrow pecking technique, a basic acupuncture technique, to stimulate muscles and fascia and observe the changes in muscle hardness. [Method] Eight faculty members and students from the Morinomiya University of Medical Sciences, who consented to the study content and had no issues at the stimulation site, were included in the study. After instructing the participant to rest in the supine position, the left and right tibialis anterior muscles were stimulated with either fascial stimulation (Fascia: Group F) or intramuscular stimulation (Muscle: Group M). The intervention order was randomized according to random numbers created by a computer. The insertion site in the tibialis anterior muscle was the site of muscle tension found via palpation. The acupuncture needle used for the procedure was a 0.20 × 50 mm disposable acupuncture needle manufactured by Seirin Corporation, and the muscle or fascia was needled while positioning the acupuncture tip using ultrasonic diagnostic equipment. After reaching the target depth, the sparrow pecking technique was performed 10 times, moving the needle up and down within a range of 5 mm, once per second. The muscle hardness was measured with shear wave elastography (SWE) using ultrasonic diagnostic equipment (Aplio500, Canon Medical Systems Corporation). Measurements were recorded eight times in total: before acupuncture, after skin penetration, after stimulation with the sparrow pecking technique, 5 minutes after retaining the needle, 10 minutes after retaining the needle, immediately after removing the needle, 5 minutes after removing the needle, and 10 minutes after removing the needle. [Results] Neither group showed any significant change in SWE when compared to the pre-acupuncture values. Group F showed a decreasing trend in SWE during needle retention, while Group M showed an increasing trend. The results of calculating the amount of change from the pre-insertion value in both groups and comparing the values of the groups showed that the value was significantly lower in Group F 10 minutes after retaining the needle (p < 0.01), and this tendency persisted for up to 10 minutes after removal of the needle (p < 0.05). [Discussion] There was no decrease in the SWE values with the sparrow pecking technique, a basic acupuncture technique used to train students. However, Group F and Group M exhibited different changes over time. There was a significant difference between the groups, suggesting that Group F may have had a greater reduction in muscle hardness. In acupuncture training schools, students are often instructed to ascertain the change in the hardness of deep tissue from the sensation of resistance felt via the acupuncture needle when it is inserted. However, there was no clear change in SWE with the technique used in this study. The differences could be due to variations in the stimulated tissue. The above results suggest the necessity of reconsidering the technique guidance taught to students.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ