自動プレイ実験を用いた中将棋のルールの評価
書誌事項
- タイトル別名
-
- The Study of the Rule of Chu-Shogi Using Self Play Experiments
抄録
本研究の大きな目標は、世界の全将棋種を対象に、ルールの変遷が各将棋種に対してどのような質的影響を与えたかを探ることである。これまで計算機による自動プレイを強化学習の手法と組み合わせることによって、既に廃れてしまった変種も含めて将棋とその変種のデータを調べ、質的類似度についての評価を行ってきた。本論文では、大きな盤と多数の駒を持つ中将棋の変種に対して実験を行った結果を報告する。特に獅子という駒の特殊ルールに着目してその影響を評価した。
This study explores how the evolutionary changes of the rules affect the characteristics of the games in the Shogi species. The author proposed the self-play experiment to obtain the statistical game data and analysed the similarity of Shogi variants. In this paper, the author analysed the variant of “Chu-Shogi” that is played with the big size board and a lot of pieces. Especially it was focused on the special rule of the piece “SHISHI”.
収録刊行物
-
- ゲームプログラミングワークショップ2006論文集
-
ゲームプログラミングワークショップ2006論文集 2006 9-16, 2006-11-10
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050292572137397248
-
- NII論文ID
- 170000080263
-
- Web Site
- http://id.nii.ac.jp/1001/00097596/
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- conference paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles