教科「情報」の履修状況と情報リテラシに関する大学新入生の状況―平成24年度京都大学新入生アンケートの結果から―

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Other Title
  • Information Literacy and the Subject “Information Study” of Students Enrolled in University ―Results of Questionnaire Surveys at Kyoto University in 2012

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平成 15 年度に必履修科目として導入された高等学校普通教科 「情報」 を履修した学生が平成 18 年度から大学に入学してきている.これに対して,大学における情報教育も種々の対応が求められているが,そのためには新入生の状況把握が必要となっている.本稿では,平成 18 年度から京都大学で継続的に実施している情報教育についての新入生アンケートのうち平成 24 年度の結果から大学新入生の状況を分析した.その結果,高等学校における教科 「情報」 の履修状況が多様で,十分に実質化していない可能性が未だ残っていること,アプリケーションソフトウェアによってスキルの違いが見られること,情報セキュリティに関するリテラシは改善傾向にあるが不十分であること,大学における学習への希望としてレポート作成を挙げる学生が多いことなどが明らかになった.

“Information Studies'” are the new subjects for information/computer literacy which were introduced into high school as compulsory subjects from 2003. Students who studied these subjects have entered universities since 2006, and education at university has to deal with the change of students' literacy. Therefore, it has been necessary to know what and how much these students have knowledge, skills and practice about information/computer literacy. Since 2006, the authors have conducted questionnaire surveys of the literacy to freshmen of Kyoto University. This paper reports the results of the surveys in 2012 from the view point of information/computer education. The results show the learning experience about Information Studies in high school has wide variety, and suggests Information Studies may not be well implemented at some high schools. Skills to use application software are varied. Literacy about information security still remains insufficient while it is also improved. Many freshmen listed how to write report or research papers as a matter that they want to learn at university.

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Keywords

Details 詳細情報について

  • CRID
    1050292572137680896
  • NII Article ID
    170000073450
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00087619/
  • Text Lang
    ja
  • Article Type
    conference paper
  • Data Source
    • IRDB
    • CiNii Articles

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