ユーザの商品に対する興味推定に基づく補足情報提示の受容性検証

書誌事項

タイトル別名
  • Acceptability verification of supplementary information presentation based on estimation of user’s interest in a product

説明

本稿では,ユーザの商品に対する興味推定結果に応じて,商品に関する補足情報をインタラクティブに提示し,ユーザの提示情報に対する受容性を向上させることを目的とした実店舗向け購買支援システムを提案する.提案システムは,深度センサとアイトラッカからユーザの興味を推定し,これに基づいてディスプレイに情報を提示するタイミングとその量をコントロールする.提案システムの有効性を評価するべく,研究室内のお菓子購買コーナーにシステムを導入し,ユーザの購買時における提示情報に対する受容性とそれによるユーザの購買態度・行動変容に関する検証実験を行った.実験結果から,本システムによる提示はユーザの補足情報への注意・興味を引き,受容を可能にした.また,補足情報を受容したユーザの一部はそれを考慮し,購買を行うという購買行動の変容が見られた.

In this paper, we propose a purchasing support system for offline stores, which aims to enhance the acceptance of supplementary information by interactively providing supplementary information about products according to their estimated interest. The proposed system estimates user interest using a depth sensor and an eye tracker and controls the timing and amount of information presented on the display accordingly. We evaluated the effectiveness of the proposed system regarding the acceptance of the presented information and accordingly purchasing behavior and attitude of users via a snack purchasing experiment. The obtained experimental results suggest that the proposed system successfully induced users' attention and interest in the supplementary information, leading to an increase in their acceptance of the information. Furthermore, some users who accepted the supplementary information and considered it changed their purchasing behavior.

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