「やりくり」の材料としての「主観・客観」

書誌事項

タイトル別名
  • Subjective / objective as a material for "managing"

この論文をさがす

抄録

非定型の解や解のない解を探求していく「やりくり」をしていくにあたり,それまでに身につけている知識や能力が「やりくり」を進める要素の一つとなってくる。これは国語科の学習でも同様である。今年度 早い段階の国語学習で,「主観」と「客観」の視点を入れて「読む」ことを行うと,生徒から良い反応が返ってきたということを経験した。そこで,「やりくり」を進めていくための,事前に身につけておくべき知識・能力の一つとして「主観・客観の視点を入れて文章を『読む』『書く』」ということが挙げられるのではないかということに思い至り,「主 観・客観」の視点を入れた授業の実践を行い,そこからの生徒の反応などをもとに考察したい。|In pursuing an atypical solution or a solution without a definitive solution, the knowledge and abilities acquired up to that point are a part of the factors that enable versatile attitude and active behavior. This principle also applies to studying Japanese language courses. During the early stages of classes of Japanese this year, I have got good responses from the students when I taught "reading" by incorporating perspectives of "subjective" or "objective". This experience makes me hypothesize "reading" and "writing" sentences focusing on a "subjective or objective" perspective is useful as one of the knowledge and abilities that should be acquired in advance in order to promote flexible "self managing in daily life". I practiced classes from the viewpoint of "subjective / objective", and discuss effect of the classes based on the reaction of the students to the classes.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ