他者経験の基礎としての「覆い合い」

書誌事項

タイトル別名
  • “Overlaying” as the basis for the experience of others

この論文をさがす

説明

type:text

[要旨] 本稿では、従来の主要なフッサール解釈とは異なり、感情移入論に登場する「覆い合い(das Überdecken)」という概念が他者経験の基礎となりうるものであることを提示するとともに、感情移入論が他者を自己に対する「同質性」と「異質性」の二側面を持ったものとして導出していることを明らかにする。そのために本稿では、感情移入論での「触覚(Tastsinn)」の意義を強調したZ・ルオの研究を手がかりにしつつ、その制限を解消する方策として発生的現象学に注目する。本稿は、以下の構成をとる。まず、感情移入論の要諦としての身体的類似性の成立に対する従来の批判を取り上げる(1)。次に、この批判へ応答するために、触覚をめぐるルオの解釈を参照し、さらに本稿の立場から彼の解釈の制限を指摘する(2)。最後に、この制限を克服するために『デカルト的省察』「第五省察」及び『受動的綜合の分析』の議論へ立ち戻り、超越論的次元で記述された「覆い合い」が、二重感覚による他者経験の成立根拠となっていることを明らかにする(3)。

[Abstract] In this paper, we propose that the concept of “overlaying (das Überdecken),” which appears in empathy theory, can be the basis of the experience of the other, in contrast to the traditional interpretation, and also show that empathy theory derives the other as having two aspects, “homogeneity” and “heterogeneity” toward the self. To this end, this paper takes a cue from the work of Z. Luo, who emphasized the significance of “sense of touch (Tastsinn)” in empathy theory, and focuses on genetic phenomenology as a means of resolving its limitations. This paper is structured as follows. First, we will address the conventional criticism of the establishment of physical similarity as a key element of empathy theory (1). Next, in order to respond to this criticism, we refer to Luo’s interpretation of tactile sensation and point out the limitations of his interpretation from the standpoint of this paper (2). Finally, in order to overcome this limitation, I will return to the discussion of Cartesian Meditations “Fifth Meditation” and Analysis of Passive Synthesis to show that the “overlaying” described in the transcendental dimension is the basis for the establishment of the experience of the other through 108 double sensation (3).

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ