総合的な学習の時間における資質・能力の段階的習得に向けた カリキュラム開発の視点 ―小・中・高の学習指導要領を比較して―

書誌事項

タイトル別名
  • ソウゴウテキ ナ ガクシュウ ノ ジカン ニ オケル シシツ ・ ノウリョク ノ ダンカイテキ シュウトク ニ ムケタ カリキュラム カイハツ ノ シテン : ショウ ・ ナカ ・ タカ ノ ガクシュウ シドウ ヨウリョウ オ ヒカク シテ
  • Perspectives on Curriculum Development for the Stepwise Acquisition of Competencies in the Period for Integrated Studies -Comparing Curriculum Guidelines for Elementary, Junior High, and High Schools-
  • ソウゴウテキナ ガクシュウ ノ ジカン ニ オケル シシツ ノウリョク ノ ダンカイテキ シュウトク ニ ムケタ カリキュラム カイハツ ノ シテン ショウチュウコウ ノ ガクシュウ シドウ ヨウリョウ ヲ ヒカクシテ

この論文をさがす

説明

This study aims to organize perspectives for curriculum development to achieve the stepwise acquisition of competencies in the Period for Integrated Studies. The curriculum guidelines for the Period for Integrated Studies present three main competencies to be acquired with uniform wording, but differences exist in the issues to be explored and their implementation methods. By comparing these differences across school levels, the study identified three perspectives: competencies to be acquired, exploration tasks, and system development. Specifically, the competencies perspective revealed the need for conceptual organization, the exploration tasks perspective highlighted the necessity of cumulative curricula, and the system development perspective emphasized the need for efforts to master the exploratory learning process. This study suggests directions for curriculum development from these perspectives, providing guidelines to enhance the quality of education in the Period for Integrated Studies.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ