服飾デザインを通じた地域創生と国際交流に関する実践的研究 〜 ブルー&グリーンアートプロジェクトBGAP 2024 「海と陸とアップサイクル」を事例として 〜

書誌事項

タイトル別名
  • Practical Research on Regional Revitalization and International Exchange through Clothing Design : A Case Study of the Blue & Green Art Project (BGAP) 2024 “Sea, Land and Upcycling”

この論文をさがす

説明

2020年から開始されたブルー&グリーンアートプロジェクトBGAPは、地域における環境問題の課題解決について、海と陸を繋げて考える点に特徴がある。ここ数年はシンポジウムと展覧会を実施して、課題解決の議論とともに芸術文化を通じたプレゼンテーションを行う方法をとってきた。今回は着物のアップサイクルをテーマにした展覧会を実施し、併せて環境問題をテーマに創作活動をしている美術家、長坂真護の作品も展示した。作品とシンポジウムにおいて、長坂の環境と文化と経済の循環を目指すサステナブルキャピタリズムという考えに学ぶこともBGAP2024の目的であった。 本論は「服飾デザインを通じた地域創生と国際交流」をテーマとし、主にBGAP2024の活動の中で服飾デザインの領域から考察したものである。Ⅰ章は研究概要、Ⅱ章はBGAPの前身であるアグリアート・フェスティバルから今日までの服飾デザインの活動について、地域創生と国際交流の観点から検証した。長年、山口の地域資源を活用する国際的なワークショップを行ってきたが、今回はハワイ大学マウイカレッジとオンライワークショップを実施して、日本サイドと共に着物のアップサイクルを行った。 Ⅲ章では長坂真護の美術作品を含め、展覧会の服飾作品をコンセプトとともに紹介する。また原田裕作は工場廃棄物を、柏原エリナは海ごみを活用した服飾デザインをしており、それぞれが作品について検証した。今回の展覧会では国際交流として着物のアップサイクルを行った結果、制作するフェーズと展示して鑑賞するフェーズで、双方の考え方が見られ有意義であった。 以上のように地域創生と地域の課題解決に向け芸術文化活動としての服飾デザインの活動をしてきた。今後は小さな活動であるかもしれないが、経済へと少しでも循環させられるような活動をして行くことが目標である。

The Blue & Green Art Project (BGAP), launched in 2020, is unique in that it addresses regional environmental issues through the interconnected perspectives of sea and land. Over the past few years, BGAP has held symposiums and exhibitions to encourage discussions on environmental challenges while presenting solutions through art and culture. The 2024 exhibition focused on kimono upcycling and included works by environmental artist Mago Nagasaka. A key objective of BGAP 2024 was to explore Nagasaka’s concept of "Sustainable Capitalism," which aims to create a harmonious cycle among the environment, culture, and economy. This paper examines the theme of "Regional Revitalization and International Exchange through Clothing Design," primarily discussing the activities of BGAP 2024 in the realm of clothing design. Chapter I provides an overview of the research, while Chapter II traces the evolution of clothing design activities from BGAP’ s predecessor, the Agri-Art Festival, to its current endeavors, analyzing them through the lenses of regional revitalization and international exchange. BGAP has long facilitated international workshops that utilize Yamaguchi’s local resources. This year, an online workshop was held in collaboration with the University of Hawaii Maui College, focusing on kimono upcycling with participants from both Japan and Hawaii. Chapter III highlights the clothing pieces featured in the exhibition, including Mago Nagasaka’s art and their underlying concepts. The works of Yusaku Harada, utilizing factory waste, and Erina Kashihara, incorporating marine debris, were also featured. The process of kimono upcycling in this exhibition, framed as an international exchange activity, proved to be significant, offering insights into perspectives in both the creative phase and the exhibition and appreciation phase. In summary, BGAP continues to utilize clothing design as an art and cultural initiative aimed at regional revitalization and addressing local issues. Looking ahead, the project aims to expand these efforts, even on a modest scale, with the aspiration of contributing to the local economy through sustainable practices.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ