事業再建におけるリーダーシップ

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タイトル別名
  • ジギョウ サイケン ニ オケル リーダーシップ
  • Leadership for Business Reconstruction

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抄録

type:Article

観光事業は基本的に「顧客の来訪を待つ」事業であり,特に旅館やホテルなどの施設産業では,ブームの影響を受けやすく,バブル崩壊以降,経営破綻する事業者が増えている。その中にあって事業再建の成功例として注目を集めている企業が,湯快リゾートと星野リゾートである。しかし両者の事業展開は正反対の方向性を持っている。湯快リゾートはマニュアルに基づく集権的,画一的,効率的なタスクで,低価格量産量販型の事業を展開している。これに対して星野リゾートは,各施設ごとに個別最適化した,分権的なタスクで,高付加価値型の事業展開を行っており,顧客満足度も高い。本研究では,両者を比較し,星野リゾートに顕著に観察されるエンパワーメント・リーダーシップの有効性を検証することを目的とする。

The performance of tourist industry, especially, hotel and inn industry is often influenced from the&boom(. After the collapse of bubble economy, there were many corporation of business failure. In these situation, two companies, such as Yukai resort and Hoshino resort, are aggressive to expand reconstruction business. Yukai resort has the business model of concentration with heavy manuals. But Hoshino resort has the business model of decentralization with higher customers5satisfaction. This thesis is focused to analyze the empowerment leadership style that is observed in Hoshino resort.

キーワード:観光事業,経営再建,エンパワーメント

Keywords: Tourist Industry, Business Reconstruction, Empowerment

identifier:1348-6411

identifier:https://repository.tku.ac.jp/dspace/handle/11150/6419

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