《Sanabilibus aegrotamus malis》:ルソー『エミール』のストア主義を巡る一視座(一)

書誌事項

タイトル別名
  • Sanabilibus aegrotamus malis : ルソー『エミール』のストア主義を巡る一視座(1)
  • Sanabilibus aegrotamus malis : ルソー 『 エミール 』 ノ ストア シュギ オ メグル イチシザ(1)
  • 《Sanabilibus aegrotamus malis》: Seneca and Stoicism in J. J. Rousseeau’s Émile(1)

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説明

The deep influences Stoicism and especially that of Seneca exerted on Rousseau’s though and his Émile often have been noted, In fact, the latter work not only begins with a citation from Seneca’s De Ira, but also seems to accept some important viewpoints underlined by Seneca and Stoicism. However, at the same time, our author doesn’t easily share their intellectualism, or rather their ideal as autonomous and self-controlled human beings. Our study shall focus on this dualism of Rousseau, Stoicism and anti-Stoicism eminent in his Émile, and proposes to show its significance to the original modernity of Rousseau’s Aesthetics.

The first section tries to show the context of the Stoicism revival from the 16th century to the 18th century contemporary with Rousseau: European intellectuals found in the ancient philosophy an ideal of strong and autonomous modern subjectivity, while ecclesiastical criticism on Stoicism and Neo-Stoicism was growing severe, especially in France, with the rise of Jansenism. But there is an another point to be made clear, the exact meaning and implication of Seneca’s remark cited by the author of Émile, a remark inseparable from the Stoic thought of the passions, which are in principle curable, being sickness of reason. These preparatory sections permit us to examine fully in the following sections of our study the dualism of Rousseau’s attitude over Stoicism and Seneca in Émile, and the modernity of his Aesthetics, which are irreducible to the naive reception of their philosophy. These following sections are to appear in the next issue of this Bulletin.

ルソーの思想への古代ストア派そして特にセネカの哲学からの重要な影響は知られている。事実、彼の主著『エミール』は、その冒頭でセネカの『怒りについて』からの引用を掲げるだけでなく、セネカと古代ストア派が主張した幾つかの論点を共有していると思われる。とは言え、ルソーは『エミール』で自律的人間観に基づく彼らの主知主義を必ずしも安易に肯定する訳ではない。本研究が焦点をあてるのはルソーの『エミール』におけるストア主義と反ストア主義というこの二重性であるが、これがルソーによる美学的思索の独自な現代性に繋がる可能性を示唆することを最終的に目指す。

本論第一部では、16世紀からルソーの同時代の18世紀までの古代ストア派復興の両義的文脈、即ちこの古代哲学が西欧知識人に近代の自律的人間像の理想を示唆したこと、そしてその一方でジャンセニスムを中心に教会側からのストア派への批判が次第に激しなくなったこと、これを改めて強調する。また本論第二節では、『エミール』冒頭でラテン語引用されるセネカの「sanabilibus aegrotamus malis」という発言それ自体の正確な把握、特に情念を基本的に「治癒可能」とするストア派情念論とこの発言が不可分であることの意義を確認する。以上の準備作業を経た上で、ストア派の単なる受動的な受容では容易に説明できぬルソーにおける以下の論点を十全に検証することができる。ストア主義に対する『エミール』の立場の二重性の真の理由とその独自な美学的近代性である。そして、その検証が次号以後に掲載予定の本論後半部の目標となろう。

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