書誌事項
- タイトル別名
-
- Remedial Programs for Japanese Language Reading and Writing Skills
- ニホンゴ リメディアル キョウイク ニホンゴ ブンショウ ノウリョク カイハツ エンシュウ ノ シコウ ト セイカ ノ ケンショウ
この論文をさがす
説明
P(論文)
近年、日本の大学生の学力低下が問題となり、大学生であるにもかかわらず高校程度の内容の復習から学習を始めざるを得ないという状況がある。さらに今後も日本社会の少子化や、それに伴う入学選抜試験の多様化等により大学生のリメディアル教育が必要となってくることが考えられる。そこで本稿では全ての学力の基礎となる日本語の効果的なリメディアル教育を行うための基礎的な手がかりを得るため、理系の大学での日本語リメディアルの実験授業を行い、リメディアル教育の効果的な方法について検証した。実験授業は理系の大学で3ヶ月行い、受験勉強的な問題を系統的に学習するドリル型コースと楽しく学んでもらうことを目指したアクティビティ型コースの2コースを実施した。これら2コースと授業を受けない統制群とでプリテストとポストテストを実施し成果を比較した。テストは受験用読解問題方式のリーディングテストと、簡単な指示で短い作文を書くライティングテストを行った。この結果、リーディングテストではドリル型コースでプリテストとポストテストで有意差が見られ成果が確認されたが、ライティングテストではアクティビティ型コースで顕著な成果が見られた。リーディングは3ヶ月程度の短期間ではわずかの伸びしか見られなかったが、ライティングは学習者の気づきを促し、動機を高めることができれば短期間でも効果が得られることがわかった。また、今後コンピュータを使ってのリメディアル教育の可能性もあるが、実験授業ではメンターの存在が学習者にとって重要であったことがわかったことから、コンピュータを導入する場合でも適当な指導者の指導が必要であると言える。
Recently some Japanese universities and colleges experience problems with students who have a low level of Japanese language ability, especially in reading and writing. This paper reports the results obtained from experimental lessons at a university of engineering in order to provide information on the efficiency of Japanese remedial courses. Each student takes either of the two types of experimental lesson courses. These are the Drill Course, which involves ordinary drills mainly in reading, and the Activity Course, involving word-game-type tasks, including short writing assignments. Comparing the results of tests before and after the experimental lesson courses shows that the Drill Course is effective in improving the performance of reading tasks, while the Activity Course is highly effective in the performance of writing tasks but not for reading tasks. It is suggested that the improved performance of writing tasks can be developed in a rather short period, provided that the program can promote the participants1 awareness and motivation. It is also shown that mentors played pivotal roles in the lessons, and that advisors would probably necessary in case of computer-assisted-learning.
収録刊行物
-
- メディア教育研究
-
メディア教育研究 11 27-38, 2003
千葉 : 文部科学省大学共同利用機関メディア教育開発センター
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050564287696637696
-
- NII論文ID
- 110007046054
-
- NII書誌ID
- AA11279120
-
- ISSN
- 13441264
-
- NDL書誌ID
- 6714788
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles