言語化しにくい画像を用いた出席確認システムAGENGOの構築

書誌事項

タイトル別名
  • Development of Attendance Confirmation System AGENGO Using Hard-to-verbalize Images
  • ゲンゴカ シニクイ ガゾウ オ モチイタ シュッセキ カクニン システム AGENGO ノ コウチク
  • 社会・人間系における情報システム

この論文をさがす

説明

大学における出席確認の作業は比較的時間のかかる作業である.また,従来より,「代返」という行為が日常の講義で行われており,その対策が課題となっている.代返の確実な防止は教育効果の向上にもつながるが,確実な出席確認作業は,講義時間を圧迫するというジレンマもある.そこで,これらの問題を解決するために,短時間の出席確認が可能で,代返しにくい出席確認システムの構築を目指し,「言語化しにくい画像」に着目した出席確認システムAGENGOを開発し,実際の講義に適用した.AGENGOは,携帯電話を用いて画像を選択することで出席確認を行うシステムである.「言語化しにくい画像」に関する実験および実際の講義への適用の結果,次のことが分かった.( 1 )言語化しにくい画像の種類は画像の説明しにくさに影響を与える.類似画像の枚数(4枚~7枚)は,正解画像の説明しにくさに大きな影響を与えない,( 2 )AGENGOの講義への適用結果より,出席確認に要する時間は約4~5分である,( 3 )実際の運用においては携帯電話のトラブルへの対処が必須である,( 4 )「言語化しにくい画像」を用いたにもかかわらず,出席登録する際に取得しているログ(携帯電話の機種)から代返の可能性がある学生がいた,( 5 )特に言語化しにくい画像を出席画像としてAGENGOで使用すると,正解画像を識別できないという問題点が生じた.

The task of attendance confirmation in a university is a comparatively timeconsuming one, and it may end up consuming the time allotted for lectures. Moreover, students often give “proxies,” also called as Daihen in Japanese, during lectures. The prevention of Daihen will increase attendance and therefore improvement the efficacy of education. The purpose of this study is to develop a short and difficult Daihen attendance confirmation system. We have developed an attendance confirmation system called AGENGO using hard-to-verbalize images. AGENGO is a system that confirms the attendance by selecting images using students' cellular phones. In this paper, we present an evaluation of hard-to-verbalize images and a trial of the system in actual lectures. From the results of the experiments and trials during actual lectures, we concluded the following. ( 1 ) The type of image influences the explanation of the image. The number of similar images does not influence the explanation of the image. ( 2 ) AGENGO required approximately 4窶骭€5 min for attendance confirmation. ( 3 ) It is necessary to handle uncontrollable situations such as mobile phone breakdown, fluctuations in radio waves due to carriers, cellular phone models, and classrooms. ( 4 ) Even when we used hard-to-verbalize images, we found cases where students engaged in the practice of Daihen, as revealed by the AGENGO logs. ( 5 ) When we used very-hard-to-verbalize images, many students were not able to distinguish between a valid image and false images.

収録刊行物

キーワード

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ