ウェブ検索結果における検索目的に応じたスニペット生成

書誌事項

タイトル別名
  • ウェブ ケンサク ケッカ ニ オケル ケンサク モクテキ ニ オウジタ スニペット セイセイ
  • Web-snippet Generation Suitable for Search Purpose in Web Search Results
  • 認知・コミュニケーション・環境・ツール

この論文をさがす

抄録

ウェブ検索エンジンは,ウェブページを発見するためだけではなく,知識やサービスにアクセスするための道具としても使われるようになってきている.そのため,利用者が入力した検索語に応じて,広告コンテンツやサービスへの誘導リンクなども検索結果に表示されるようになった.しかし,検索語だけでますます多様化する利用者の検索目的を把握することは難しく,検索語で表示内容,表示順序が一意に決定される検索結果では,求める情報までの経路が最適化されているとはいえない.本論文では,内容の包括要約性および対象の集合依存性を軸として,検索結果として示すべき概要文(スニペット)を検索目的に対応したI 型からIV 型までのタイプに分類し,それぞれのスニペットを4 種類の重要語により生成する手法を提案する.そして,最適化された検索結果を実現するためにスニペットの動的再生成を行う「Private View」を開発し,スニペット・タイプの違いが検索精度に与える影響について評価を行った.

Web search engines are used as a tool not only to find web pages but also to access some knowledge and services. Therefore, the links to advertising contents and services etc. came to be displayed in the search results according to the search query that the user had input. However, it is difficult for such systems to know user's search purpose because it is more and more diversified. The route to target information is not necessarily optimized in the search results when the search query defines both the ranking and the content in the search results. In this paper, we classified the outline (Web-Snippet) in the search result into the type from the type I to the type IV by two criteria that are inclusive summary of content and group dependency of object. We propose the generation method of Web-Snippet by four kinds of important terms. And we developed “Private View” that can re-generate Web-Snippets dynamically and we evaluated the influence that the difference of the Web-Snippet types gave.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ