The Practice of Programming Education by Controlling Actual Robots Using Scratch

IPSJ Open Access

Bibliographic Information

Other Title
  • Scratchを用いた実機ロボット制御を伴うプログラミング導入授業の実践

Search this article

Description

マサチューセッツ工科大学メディアラボで開発され,フリーソフトとして提供されているプログラミング環境Scratchを利用した実機ロボット制御システムを試作し,それを教材として利用したプログラミング導入授業について報告する.授業では,視覚的にアルゴリズムを理解しながらプログラミングが行えるScratchを用いることで,アルゴリズム重視のプログラミングを行わせるだけでなく,授業で作成したプログラムによって,実機ロボットが動作する様子を見せる.このことにより,受講者に達成感を与え,プログラミングに関連する事項への興味・関心の向上を図った.さらに,この授業の効果を吟味するため,アンケート調査を実施した.このアンケート結果の解析から,実施した授業は,受講した生徒達のプログラミングに関連する事項への興味・関心を向上させうることが分かった.

A system based on the concept of controlling actual robots with Scratch developed by MIT Media Lab is proposed as a teaching material for computer programming. By using Scratch, it is possible to program visually and intuitively without learning specific computer languages, and also to learn algorithms that are more important for programming education. This new teaching material was used in introductory experience lessons of computer programming for high school students. A questionnaire was conducted in the lessons to investigate the change in awareness of programming. As the results of statistical analysis of the questionnaire showed, lessons in which the proposed educational tool were used improved participants' interest in matters related to programming.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top