ピクトグラミング―人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境

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  • Pictogramming ― Programming Learning Environment using Human Pictogram

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本論文では,人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境「Pictogramming(ピクトグラミング)」を提案する.PictogrammingはPictogramとProgrammingを合わせた造語である.ピクトグラムは表現の抽象度の高さから,それを見た人物が自分自身や本人に関わる人物事物を想起させる効果があるといわれている.人型ピクトグラムを人間の動作に模倣して動かす,今回実装したプログラミング学習環境は,構築主義の提唱で知られるPapertが重要視する同調的学習の概念と相性が良い.人型ピクトグラムを変形する“ピクトアニメーション”コマンドと移動の軌跡を図として表示する“ピクトグラフィックス”の2種類のコマンドを併用することで,コンパクトな命令セットで,かつスモールステップ学習可能な環境のため,短時間でピクトグラムのデザイン指針に準じた多様な作品を作成することができる.実際に100人程度の中学生を対象とした実践授業を行い,提案アプリケーションの有用性や教育現場での利活用の展望について観察,アンケート,理解度テストの3点から評価・分析した.観察の結果,“ピクトグラフィックス”を学習した授業で,人型ピクトグラムの動作を学習者自身が模倣する動作が見られた.またアンケート,理解度テストいずれも概して良好な結果を得,同調的学習を喚起させたと思われるアンケート回答もいくつか見られた.ただし,条件分岐を学習する授業については,他の授業よりアンケート,理解度テストともに有意に低い結果となっており,検討・改善の余地がある結果となった.

This paper proposes a new learning environment for programming called “pictogramming.” The term pictogramming has been coined from two words - “pictogram” and “programming.” The proposed study is based on the application of a human shaped pictogram (i.e., a human pictogram). Generally, pictograms tend to resemble a person or some object, based on an abstract representation. The human pictogram is often associated with syntonic learning and visual manifestation. The proposed application can display a human pictogram as defined by ISO. The body of the human pictogram consists of nine body parts. In the proposed study, these body parts can be graphically moved around by using a command sequence called the “pictogram animation command.” The proposed application can also draw the associated movement history, called “pictogram graphics.” The combination of both these aforementioned functions enables gradual learning within a short period of time by employing a relatively small set of programming commands. The effectiveness of the proposed application was evaluated with the help of approximately one hundred junior high school students. The evaluation was conducted from various perspectives such as observation, questionnaires, and comprehension tests. Majority of the obtained results have been found to be favorable and certain answers to the questionnaires can be observed that stimulate syntonic learning. However, it is necessary to improve the content and the associated methods for learning conditional branching because both results of the questionnaires and comprehension tests were significantly low.

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