地形アニメーション演出による2画面構成アーケード音楽ゲームの開発

Bibliographic Information

Other Title
  • Development of a Two-screen Configured Arcade Music Game Featuring Landform Animation

Search this article

Abstract

地形リズムアクションゲーム「アオモリズム」は,ハードウェアとしては60インチの低解像度リアプロジェクタと23インチの高解像度LCDを重ねた2画面構成の筐体,ソフトウェアとしてはオーソドックスな音楽ゲームをベースとしつつも青森県と北海道の地形が殴り合うアニメーション演出等の特徴があるアーケードゲームである.東京ゲームショウ2013における展示を皮切りにCEDEC2014での展示,および青森県の宿泊施設,同県内の博物館での9カ月の長期展示を行った.本論文では,作品の位置付けとコンセプト,開発および展示の結果を示す.また解像度とサイズの異なる2画面構成により離れて見る客と近づいてプレイするプレイヤに異なる体験を与えられたことを中心に,得られた知見を述べる.

“Aomorhythm” is a rhythm action arcade game with the following special features. On the hardware side, it houses a two-screen configuration with a 60-inch low resolution rear projector and a 23-inch high resolution LCD. On the software side, although it is based on an orthodox music game, it depicts animated versions of the territories of Aomori prefecture and Hokkaido island fighting each other. We exhibited the game at Tokyo Game Show 2013 and CEDEC 2014, and later at both a lodging facility and a museum in Aomori prefecture for a period of nine months. This paper describes the positioning and concept, development and exhibition results of the work. This paper also describes the knowledge obtained, focusing on the results of giving different experiences to the player and audience through the two-screen configuration with varying resolution and size.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top