Post-Truth時代の情報リテラシー教育
書誌事項
- タイトル別名
-
- Information Literacy Education in the Post-truth Era
この論文をさがす
説明
真偽より共感で情報が選択されるといわれる“post-truth”(脱真実)時代の情報リテラシー教育について論じた.共感ではなく真偽に基づいて情報を選択できるようにするための「ファクトチェック」を取り入れた授業を提案する.ファクトチェックのいろいろな例をあげた.データに基づいて判断するファクトチェックは,高等学校新学習指導要領の数学や情報におけるデータやデータサイエンスを重視する流れとも符合する.
Information literacy education in the “post-truth” era, when emotion matters more than truth, is discussed. It is proposed that fact-checking be incorporated into educational activities, in order to emphasize the importance of objective facts rather than emotion and personal preferences. Various examples of fact-checking are described. The proposal coincides with the growing emphasis on data and data science by the new high-school math and informatics curricula.
収録刊行物
-
- 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)
-
情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 4 (3), 1-8, 2018-10-30
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1050564287863153024
-
- NII論文ID
- 170000149844
-
- NII書誌ID
- AA12697953
-
- ISSN
- 21884234
-
- Web Site
- http://id.nii.ac.jp/1001/00191811/
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- article
-
- データソース種別
-
- IRDB
- CiNii Articles