デートDV被害女性がその関係から抜け出すまでの心理的プロセスに関する質的研究 -複線経路・等至性モデル(TEM)を用いて-

書誌事項

タイトル別名
  • デート DV ヒガイ ジョセイ ガ ソノ カンケイ カラ ヌケダス マデ ノ シンリテキ プロセス ニ カンスル シツテキ ケンキュウ フクセン ケイロ トウ シ セイ モデル TEM オ モチイテ
  • Qualitative Research on the Psychological Process of Date Violence Survivor's Ended Their Relationship –Applying TEM(Trajectory Equifinality Model)-

この論文をさがす

抄録

type:Departmental Bulletin Paper

結婚していない交際中の若者の間で生じる暴力はデートDVと呼ばれ、青年期の若者にとって、身近な問題となっている。日本では、デートDVに関する実態調査は進んでいるものの、被害女性に面接を行い、被害を受けてから加害男性との関係を断ち切るまでの経緯、およびその経緯における被害女性の心理的プロセスについて調査した質的研究はまだ十分には行われていない。### そこで本研究では、デートDV被害女性4名に面接調査を行い、被害女性が加害男性との関係を断ち切るまでの経緯に焦点を当て、被害女性の心理的プロセスを複線経路・等至性モデル(TEM)を用いて分析を行った。その結果、デートDV被害が深刻化する要因としては、被害女性の"自己犠牲性"と"恋人への依存性"の高さ、デートDV被害が長期化する要因としては、"自己主張力"や"人権意識の低さ"という個人特性が影響を与えているということが示唆された。一方、"恋人への依存性"の低さや"緊急時の援助要請力"が被害の深刻化を防ぎ、早期解決へと繋ぐための要因の1つである可能性が考えられた。今後は、人権教育やデートDV教育を中学や高校の早期から取り入れ、デートDV防止・啓発活動を推進していくことが必要であると考えられた。###The violence between un-married young couples is known as date DV(domestic violence), which is a common problem among this age group. Despite the fact that quantitative research on date DV has been conducted many times, not enough qualitative research on the psychological process of its victims has been carried out in Japan.### This qualitative research is accomplished by interviewing the victims on their experiences in ending their abusive relationships. Their psychological process was analyzed by applying TEM. The analysis showed that the reason why seriously detrimental date DV occurs is the victims' thinking of “sacrificing themselves" and “depending on their boyfriends". It also showed that the reason why prolonged date DV occurs is their thinking of “the inability to express themselves" and “lack of sense of human rights". On the other hand, “independence from their boyfriends" and “the ability to ask for help in emergency" directly prevented the tendency for the DV to be serious and contributed to the early solution of it.###Therefore it can be concluded that education on the different methods of preventing DV on the basis of human rights education is required in junior and senior high schools.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ