学校臨床学的アプローチによる学級活動測定尺度の開発(1)-小学校を対象としてー

書誌事項

タイトル別名
  • ガッコウ リンショウガクテキ アプローチ ニ ヨル ガッキュウ カツドウ ソクテイ シャクド ノ カイハツ(1)ショウガッコウ オ タイショウ ト シテ
  • Clinical Research Approach for Developing a Measure Scale for Classroom Activities(1)ーFor Elementary School Studentsー

この論文をさがす

抄録

type:Departmental Bulletin Paper

本稿は、学校臨床学的アプローチに基づいて、学級や学校の生活づくりに関する学級活動の効果測定を目的とする尺度開発の可能性について検討した。学級活動について、開発的アプローチに関連する尺度が流行しているのに対し、今後の解決的アプローチに基づく尺度開発の必要性を指摘した。そこで実際に項目作成し、小学校4年生と6年生を対象にした調査を行った。その結果を踏まえ学級活動に関する測定尺度開発にむけた課題を考察した。###This paper aims to examine the possibility of developing a measuring###scale for classroom activities based on a clinical research approach.###In resent year, in order to measure the effectiveness of classroom###activities, a measuring scale related to a developmental approach has###generally been used. However, in future it will be important to develop a###measuring scale for classroom activities related to a problem solving###approach.###To this end, we actually created such items. We conducted a###questionnaire survey of fourth graders and sixth graders.###Based on the results of the questionnaire, we examine the task for###developing a measuring scale for classroom activities.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ